Vlaamse magazines blijven terrein verliezen

26/02/16 om 10:34 - Bijgewerkt om 10:34

Bron: Belga

(Belga) De dalende trend in de Vlaamse magazinemarkt blijft zich voortzetten. Uitgevers verkochten vorig jaar 2,54 procent minder weekbladen dan in 2014, zo blijkt uit de CIM-cijfers die vandaag gepubliceerd werden. Story, Flair en Humo verloren het meeste terrein bij de weekbladen, bij de maandbladen zijn dat Joepie en Psychologies Magazine.

Vlaamse magazines blijven terrein verliezen

Vlaamse magazines blijven terrein verliezen © BELGA

In 2015 gingen in totaal 7.120.485 Vlaamse weekbladen over de toonbank, 185.666 minder dan in 2014. Story kreeg de grootste klappen: de verkoop daalde met 23.374 exemplaren of 22,56 procent tot 80.214. Ook Flair en Humo daalden opnieuw met respectievelijk 15,27 procent tot 60.926 en 12,29 procent tot 101.504 exemplaren. De opvallende grootste stijger is Teve-Blad, dat vorig jaar 17,47 procent meer exemplaren aan de man bracht dan twee jaar geleden. Het aantal verkochte eenheden komt daarmee op 192.629. Dag Allemaal - Express blijft met 279.218 verkochte exemplaren echter het grootste betalende weekblad, hoewel het verkoopcijfer van het magazine daalde met 8,40 procent. Ook de meeste maandbladen zijn er in 2015 op achteruit gegaan, met Joepie (-18,15 procent) en Psychologies Magazine (-15,81 procent) als grootste dalers. Marie Claire België deed het vorig jaar opmerkelijk beter dan in 2014: het steeg met 20,42 procent tot 14.682 verkochte exemplaren. (Belga)

Onze partners