Vlaams minister Pascal Smet wil meer "leren op de werkplek"

12/09/12 om 08:36 - Bijgewerkt om 08:36

(Belga) Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (sp.a) wil meer leren op het werk om vroegtijdig schoolverlaten tegen te gaan en de kloof tussen de arbeidsmarkt en het onderwijs te dichten. Dat schrijft De Tijd.

Vlaams minister Pascal Smet wil meer "leren op de werkplek"

Momenteel verlaat een op de zeven jongeren het onderwijs zonder diploma. Bovendien heeft 44,7 procent van de leerlingen uit het deeltijds beroepsonderwijs na zes maanden nog geen werk. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams Parlementslid Ivan Sabbe (LDD) opvroeg bij het kabinet-Smet. Dat percentage is al een verbetering ten opzichte van 2009 en 2010, toen slechts 35 procent van de jongeren uit het deeltijds beroepsonderwijs zes maanden later werk had. Toch leren nog te weinig leerlingen uit het deeltijds beroepssecundair tijdens hun opleiding op de werkplek, zegt Sabbe. Vlaams minister Smet wil meer inzetten op het zogenaamde werkplekleren. Dat is een verzamelnaam voor leren op het werk door bijvoorbeeld afwisselend leren, stages en werken of individuele praktijklessen. Werkplekleren vormt de katalysator van het toekomstige actieplan van Smet om het vroegtijdige schoolverlaten tegen te gaan. Daarover was begin juli al overleg met het kabinet van Vlaams minister van Werk Philippe Muyters (N-VA), de sociale partners en de Vlaamse Onderwijsraad. Smet wil samen met Muyters een draaiboek uitwerken waardoor samenwerking met bedrijven rond werkplekleren sneller georganiseerd kan worden. Ten slotte wil de minister het leren op het werk ook integreren in de gesprekken over de hervorming van het secundair onderwijs. (DLA)

Onze partners