Vlaams-Brabant sensibiliseert rond verkeer

08/12/12 om 17:58 - Bijgewerkt om 17:58

(Belga) Onder het motto "Vlot Vlaanderen" lanceert de provincie Vlaams-Brabant maandag een sensibiliserende mediacampagne voor een multimodale aanpak van de acute verkeersproblematiek rondom Brussel. Met radiospots, krantenadvertenties en de website www.vlotvlaanderen.be wil men een draagvlak creëren voor de mobiliteitsproblemen.

Vlaams-Brabant sensibiliseert rond verkeer

Dagelijks pendelen 208.631 Vlamingen naar Brussel waarvan 139.407 met de auto. Tien procent gebruikt het openbaar vervoer, 14,7 procent verplaatst zich te voet of met de fiets. Alle Vlamingen verliezen jaarlijks samen nochtans 2,7 miljoen uren in files rondom Brussel. Files doen bovendien de uitstoot van fijn stof sterk toenemen. Er doen zich 13,5 procent meer ongevallen voor op de Brusselse ring dan gemiddeld op Vlaamse ringwegen. In het kader van deze campagne pleit de provincie Vlaams-Brabant voor een multimodale oplossing. Zo moet de Vlaamse overheid snel haar voorkeurscenario bekendmaken voor de optimalisering van de Brusselse ring en voluit gaan voor een snelle realisatie. Daarnaast moet werk gemaakt worden van de verdere realisatie van het gewestelijk expressnet (GEN) en vier prioritaire tramlijnen naar Brussel. Om de verplaatsingen per fiets te stimuleren moeten meer veilige fietspaden aangelegd worden. Daarnaast moeten 'slimme ingrepen' overwogen worden zoals de congestietaks, rekeningrijden, telewerken, satellietkantoren, carpoolinitiatieven en het mobiliteitsbudget. De campagne komt er in samenwerking met de Provincie Ontwikkelingsmaatschappij POM en RESOC. (JDH)

Onze partners