Vitaya en JIM krijgen geldboete wegens niet naleven van Mediadecreet

16/02/16 om 15:23 - Bijgewerkt om 15:23

Bron: Belga

(Belga) De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) heeft Vitaya een geldboete opgelegd van 5.000 euro voor het niet duidelijk herkenbaar afbakenen van reclame en redactionele inhoud. JIM krijgt een boete van 2.500 euro wegens het niet conform de regelgeving uitzenden van commerciële communicatie voor suikerhoudend snoepgoed. Dat meldt de VRM.

Vitaya en JIM krijgen geldboete wegens niet naleven van Mediadecreet

Vitaya en JIM krijgen geldboete wegens niet naleven van Mediadecreet © BELGA

Het Mediadecreet schrijft voor dat televisiereclame duidelijk herkenbaar moet zijn en moet kunnen worden onderscheiden van redactionele inhoud. Reclame moet worden gescheiden van andere onderdelen van het programma met visuele en/of akoestische en/of ruimtelijke middelen. De doelstelling van deze bepaling is te vermijden dat er bij de kijkersverwarring ontstaat tussen reclame en andere programmaonderdelen. De onderzoekscel van de VRM stelde in oktober 2015 bij Vitaya vast dat dertien reclameblokken werden uitgezonden waarbij de beginbumper telkens tussen de 2 en 3 seconden beeldvullend werd getoond. De beginbumper bevatte volgens de VRM echter geen vermelding van het woord "Reclame". "Dat volstaat niet opdat de reclamespots duidelijk herkenbaar zouden zijn en kunnen worden onderscheiden van redactionele inhoud", aldus de VRM. In dit geval wordt volgens de regulator niet vermeden dat bij de kijkers verwarring kan ontstaan tussen reclame en andere programmaonderdelen. "Het hanteren van dergelijke korte beginbumpers zonder dat daarbij het woord 'Reclame' wordt vermeld, zorgt niet voor een duidelijk herkenbare afbakening van reclame en redactionele inhoud", luidt het verdict. Bij het bepalen van de sanctie hield de VRM er rekening mee dat het hier een ernstige inbreuk betreft, evenals met een eerdere veroordeling voor een dergelijke inbreuk. De VRM controleerde nog in oktober de uitzendingen van JIM. Tijdens de onderzochte periode werd vier keer een reclamespot uitgezonden betreffende commerciële communicatie voor suikerhoudend snoepgoed. Het logo dat gedurende de hele uitzending van commerciële communicatie voor suikerhoudend snoepgoed moest worden uitgezonden, ontbrak. Medialaan, de moederholding van onder meer JIM en VTM, erkent volgens de VRM dat op commerciële communicatie voor suikerhoudend snoepgoed een gestileerd logo van een tandenborstel moet worden opgenomen. "Medialaan geeft aan dat het hier om een vergetelheid van een adverteerder gaat die niet werd opgemerkt door de omroeporganisatie", luidt het nog. Bij het bepalen van de sanctie hield de VRM rekening met het feit dat Medialaan eerder voor gelijkaardige overtredingen werd gewaarschuwd. Daarom legde de VRM een administratieve geldboete van 2.500 euro op. De VRM is de onafhankelijke toezichthouder voor de Vlaamse audiovisuele media. (Belga)

Onze partners