VIER mikt op half miljoen kijkers voor "De Mol"

30/01/16 om 00:40 - Bijgewerkt om 00:40

Bron: Belga

(Belga) Het zijn spannende dagen voor de zender VIER. Maandagavond start na een pauze van 13 jaar immers het vierde seizoen van "De Mol". De verwachtingen zijn hooggespannen voor het realityprogramma, dat op de VRT pieken tot bijna 2 miljoen kijkers haalde. "Maar niemand gaat hier nu uit van een miljoen kijkers. We rekenen op een half miljoen en hopen dat op te drijven naar de finale toe", klinkt het bij de zender.

"De Mol" is een bekroond realityprogramma waarin een groep van tien onbekende Vlamingen een avontuurlijke reis maakt en opdrachten tot een goed einde tracht te brengen. Maar er zit een saboteur in de groep. Hij is "de mol". De andere kandidaten moeten die mol zo snel mogelijk ontmaskeren, want de kandidaat die op het einde van de reis het meeste weet over de identiteit van de mol, wint een geldprijs. De nieuwe reeks telt 9 afleveringen. Door een rechtenkwestie ging de terugkeer van het programma niet zonder slag of stoot. Niet alle oorspronkelijke bedenkers waren er immers happig op om hun toestemming voor een nieuw seizoen te geven. Uiteindelijk kwam het toch tot een akkoord met productiehuis Woestijnvis, dat het programma al aan het maken was op het moment dat de partijen over die overeenkomst communiceerden. Presentator Gilles De Coster trok het voorbije najaar met de tien kandidaten naar Argentinië. De redactie van "De Mol" selecteerde de tien deelnemers uit bijna 3.000 kandidaten. "Er is rekening gehouden met de klassieke elementen: de verdeling man-vrouw, de geografische spreiding en we proberen natuurlijk een groep te vormen die divers genoeg is zodat het spel op verschillende manieren gespeeld wordt", zegt De Coster. De jongste kandidaat is 25, de oudste 52. Er zitten onder meer ondernemers bij, een advocate, een buschauffeur, een huisvrouw en een naaister. Voor VIER is "De Mol" erg belangrijk. Het programma moet het voorjaar van de zender een boost geven. Hoewel "De Mol" zijn grote successen op zondagavond beleefde, zet VIER het programma op maandagavond. De concurrentie is daar nochtans niet min, met "Via Annemie" (Eén) en "Liefde voor Muziek" (VTM). "Op zondag hebben we al onze succesvolle Crime Night, waar we niet aan willen raken", zegt woordvoerder Kristof Demasure. "De Mol" moet dus de VIER-week op gang krijgen. Later op maandagavond zendt VIER de nieuwe komische reeks "Auwch_" uit. "De Mol" staat of valt uiteraard met de geheimhouding over het spelverloop. In tijden van sociale media is dat nog moeilijker geworden. "Er zijn duidelijke afspraken gemaakt met de kandidaten over hun activiteiten op de sociale media", aldus Demasure. Amper 20 à 30 mensen weten op dit moment al wie "De Mol" is, en Woestijnvis probeert die kring zo klein mogelijk te houden. Maar VIER ziet de nieuwe media ook als troef. Er komt een belangrijk digitaal luik bij het programma. Op de website van "De Mol" zijn veel extra beeldfragmenten te vinden en fanatieke speurders kunnen er alle beelden en informatie uitpluizen en desgewenst bewaren in een virtueel "molboekje". Er is ook een wedstrijd aan verbonden, met een reis naar Argentinië als hoofdprijs. Nog een belangrijk verschil met de vorige reeksen is dat "De Mol" onderbroken zal worden door twee reclameblokken. Maar dat zien ze bij VIER niet per se als nadeel. "Zo wordt een rustmoment ingebouwd, dat tegenwoordig ook een belangrijk digitaal moment is geworden", legt Demasure uit. De zender rekent erop dat kijkers onder de hashtag #Demol ook op Twitter druk zullen speculeren over het programma. De realityshow is aantrekkelijk voor adverteerders, omdat wellicht veel mensen live kijken om te kunnen meepraten de dag nadien. "We vonden nooit zo snel adverteerders die zich aan het programma willen linken", zegt Demasure. "De Mol" heeft vier grote partners, waaronder Telenet voor het digitale luik. De woordvoerder maakt zich sterk dat het programma een groot rendement heeft. Over nog een extra seizoen is echter nog niets beslist. (Belga)

Onze partners