Vervoersregio's krijgen sleutelrol in toekomstig Vlaams openbaar vervoersbeleid

18/12/15 om 19:37 - Bijgewerkt om 19:37

Bron: Belga

(Belga) De Vlaamse regering heeft een akkoord bereikt over de grote lijnen van het toekomstig openbaar vervoersbeleid in Vlaanderen. Het begrip basismobiliteit wordt vervangen door het begrip basisbereikbaarheid. Er komt een gelaagd vervoersnetwerk waarbij de rol van De Lijn wat wordt bijgestuurd en waarbij 13 vervoersregio's - dat zijn regionale overlegplatformen met daarin onder meer De Lijn, AWV, NMBS en de lokale besturen - een grotere rol krijgen.

Vervoersregio's krijgen sleutelrol in toekomstig Vlaams openbaar vervoersbeleid

Vervoersregio's krijgen sleutelrol in toekomstig Vlaams openbaar vervoersbeleid © BELGA

De tijd van basismobiliteit, waarbij iedere Vlaming op 500 tot 750 meter van zijn deur een halte had, verdwijnt binnenkort in de geschiedenisboeken. Dat systeem was volgens Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts te veel aanbodgestuurd. Het nieuwe begrip basisbereikbaarheid moet zorgen voor de overstap naar een meer vraaggestuurdsysteem waarbij - dixit Weyts - "de reiziger centraal komt te staan". Concreet komt er een gelaagd vervoersnet. De ruggengraat van het openbaar vervoersnet blijft het treinnet, dat federaal wordt aangestuurd. Wat de bussen en trams betreft, moet het kernnet dan weer de slagader worden. Dat kernnet zorgt onder meer voor verbindingen tussen (voor)steden en moet de grote attractiepolen bedienen. Op dat kernnet blijft De Lijn als historische operator de regierol behouden. Daarnaast komt er een aanvullend net, dat kleinere gemeenten moet verbinden met het bovenliggende kern- en treinnet. Op dat kernnet zal de Vlaamse overheid samen met de vervoersregio's de keuzes maken. Die vervoersregio's - er zijn er 13 in Vlaanderen - zijn eigenlijk overlegstructuren waarin alle betrokkenen, gaande van De Lijn en de NMBS tot de lokale bessturen hun zeg kunnen doen. De Lijn heeft op dat aanvullend net dus niet meer de regierol in handen, maar blijft wel de operator. Tot slot is er het 'vervoer op maat', zeg maar de invulling van de 'last mile' waarbij ingespeeld wordt op het particuliere aanbod. Daar krijgen de vervoersregio's de sleutel in handen. Zij kunnen daar zelf kiezen of ze werken met een of meer lokale partners en/of met privé-spelers zoals taxidiensten. Om het nieuwe model te testen komt er proefprojecten in de regio's Aalst, Mechelen en Oostende-Westhoek. (Belga)

Onze partners