Verpakkingen leiden aandacht af van prijsstijgingen

29/01/13 om 14:57 - Bijgewerkt om 14:57

Fabrikanten van voorverpakte voedingsproducten maken soms winst op die producten, door de een simpele aanpassing van de verpakking. Dat maakt vergelijken veel moeilijker voor de consument.

Verpakkingen leiden aandacht af van prijsstijgingen

© Thinkstock

Voedingsproducenten manipuleren soms het nettogewicht van de waren om meer winst te maken. Dat zegt consumentenblad Test-Aankoop. Het magazine baseert zich daarvoor op en een steekproef met voorverpakte en bulkproducten. Het tijdschrift pleit voor meer transparantie.

"Fabrikanten verhogen soms de prijs per kilo van de producten door meer of minder in de verpakking te stoppen of door de vorm van de verpakking helemaal aan te passen. En handelaars van bulkproducten maken meer winst door de verpakking van de producten mee te wegen", stelt Test-Aankoop.

Volgens de consumentenorganisatie worden de wijzigingen zodanig onopvallend doorgevoerd zodat de consumenten niet doorhebben dat ze minder waar voor hun geld krijgen. Denk maar aan de koffiepads van Senseo, die jarenlang slinks minder koffie bevatten, zonder dat het de consument ook echt opviel. Volgens Test-Aankoop heeft het bedrijf die fout trouwens nog steeds niet rechtgezet.

Test-Aankoop ging op zoek naar producten waarvan de eenheidsprijs meer steeg dan verwacht op basis van de indexcijfers. Zo stootte het tijdschrift op een chipsverpakking die was aangepast. De prijs van het product was met 42 procent gestegen, hoewel chips volgens de index slechts 15 procent duurder zou mogen worden. Bovendien zat er 10 gram minder chips in de verpakking (van 200 naar 190 gram).

Snoeprepen vermagerenSnoeprepen zoals Twix, Snickers en Mars 'vermagerden' de voorbije jaren. De repen wogen in 2005 respectievelijk 58, 60 en 54 gram. Vorig jaar, in 2012, was dit nog maar 50, 45 en 45 gram. Dat was een gewichtsafname tot 15 gram of 25 procent van het totaalgewicht. Op sommige snoeprepen staat dan de tekst 'met minder calorieën', wat volgens Test-Aankoop niet verbaast, gezien de reep kleiner is geworden.

Nog een voorbeeldje. Een huismerk van een supermarkt wijzigde haar ontbijtgranenverpakking van 350 gram naar 500 gram. De eenheidsprijs van de granen verdubbelde, maar de consument had de indruk minder te betalen, omwille van de 'maxiverpakking' die vaak voordeliger lijkt.

"Let op de vorm!'

Ook de vorm van de verpakking kan consumenten beïnvloeden. Volgens Test-Aankoop zijn consumenten sneller geneigd om een smalle en hoge verpakking te kopen dan een lage maar brede verpakking. Een truck die verpakkingsontwerpers maar al te goed kennen, stelt het magazine.

Tot 2007 hadden voedingsproducenten weinig te zeggen over hoeveel ze in een verpakking staken en waren ze verplicht om de standaardformaten die de overheid had opgelegd te volgen. Maar nu hebben fabrikanten daar de volledige vrijheid. De wetgever verplichte wel om de prijs per kilo te afficheren, maar vaak wordt deze nog veel te klein weergegeven, stelt Test-Aankoop.

Test-Aankoop vraagt dus dringend meer transparantie bij de voedingsproducenten en vraagt de bevoegde minister van consumentenzaken om maatregelen. "Prijsstijgingen mogen niet verdoezeld worden. Als fabrikanten ervoor kiezen om de verpakking te veranderen, moet dit duidelijk leesbaar op de verpakkingen vermeld worden", stelt het consumentenblad.

Consumenten kunnen hun ervaringen hierover delen op de website van Test-Aankoop. (Belga/Test-Aankoop/EA)

Lees meer over:

Onze partners