Vernieuwde veiligheidscampagne: Bob wordt 'bobben'

11/06/13 om 14:24 - Bijgewerkt om 14:24

"Organiseer je vooraf... Klaar om te bobben! " Dat is de slogan van de vernieuwde verkeerscampagne van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV).

Vernieuwde veiligheidscampagne: Bob wordt 'bobben'

© Belga

Staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet (CDH) heeft de nieuwe Bob-campagne in de UGC-bioscoopzaal in Brussel voorgesteld.

De laatste jaren was er een zekere gewenning ontstaan. Daarom geeft het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) nu een nieuw elan aan het Bob-concept door het te activeren. En dat mag letterlijk genomen worden: Bob evolueert van zelfstandig naamwoord (de Bob van dienst) naar een werkwoord (ik bob, jij bobt, iedereen bobt), en het betekent: vooraleer je vertrekt naar een feestje al de veilige terugkeer inplannen, zodat er op het einde van de avond niet moet vastgesteld worden dat er geen Bob is, omdat iedereen Bob vergeten was.

"Als we vergelijken met onze noorderburen, dan zien we dat er drie keer minder bestuurders positief testen in Nederland dan in België", zegt Karin Genoe, gedelegeerd bestuurder van het BIVV. Om de twee jaar voert het BIVV een "gedragsmeting alcohol" uit om de omvang van de problematiek in ons land te bepalen. Uit de resultaten van de nieuwste studie in 2012 blijkt, dat er de laatste jaren geen sprake was van een positieve evolutie. Het probleem van alcohol achter het stuur is nijpender tijdens het weekend dan in de rest van de week, zo blijkt uit de cijfers.

'Bobben hoort bij de voorbereidingen op een avondje uit'

Tijdens weekendnachten test ongeveer 8 procent van de gecontroleerde bestuurders positief. Anders gezegd, tijdens weekendnachten wordt één auto op de 12 bestuurd door iemand die teveel gedronken heeft. Bij de jongste automobilisten is het percentage dat rijdt onder invloed van alcohol het laagst. Bij de 40- tot 54-jarigen wordt het hoogste percentage positieve bestuurders opgetekend (3,2 procent).

Om de impact van het concept Bob te versterken, hebben de verkeerskundigen van het BIVV dus gekozen om er een nieuwe dimensie aan te geven. Bob is de bestuurder die niet drinkt, wanneer hij rijdt. Maar "het bobben" gaat veel verder dan dat. "Bobben" is de manier van organiseren voor het uitgaan om een veilige terugrit te garanderen. Feestvierders beginnen vaak te laat aan een Bob en aan de terugrit te denken. Laat op de avond en met een glaasje op, worden niet altijd de verstandigste keuzes gemaakt. Bobben hoort bij de voorbereidingen op een avondje uit.

"Bob is een echt monument, vele Belgen kennen hem inmiddels goed", zegt Sven Gatz, directeur van de Belgische Brouwers die de campagne ondersteunen. "Maar natuurlijk kan alles nóg beter. Daarom zijn we als Belgische Brouwers erg tevreden met de accentverschuiving van Bob de persoon, naar bobben, een actief werkwoord waarbij we ons allemaal samen vooraf organiseren om veilig weer thuis te geraken na een fijn avondje uit." De directeur van de brouwers verantwoordt de deelname aan de Bobben-campagne zo: "We hebben als brouwers liever dat meer mensen minder drinken dan dat minder mensen meer drinken."

'Gewone' mensen als modellen in campagne

Hoe ziet de nieuwe campagne er nu concreet uit? Affiches zullen in de maand juni de weggebruikers uitnodigen om te bobben. Opmerkelijk is dat de modellen op de affiches, de collega's van het team communicatie van het BIVV zijn. Net omdat bobben een gemakkelijke en logische opdracht voor iedereen is, werd niet voor professionele modellen gekozen, maar voor 'gewone' mensen in de maand juni lopen radiospots van 30 seconden op de radio.

De radiospot hoopt luisteraars mee te nemen in het gevoel van een dader, en te laten inzien hoe snel het kan gebeuren, met ieder van ons. Op de nieuwe site www.ikbob.be vinden geïnteresseerden meer informatie over de campagne. Er kan cijfer- en beeldmateriaal gedownload worden.

Deze zomer trekken teams van vrijwilligers ook naar drukbezette plaatsen: terrasjes, supermarkten, enz. om mensen op een ludieke en toch overtuigende manier te laten ontdekken wat bobben betekent.

700 ongevallen per jaar met schade hoger dan 125.000 euro

"Achter zware verkeersongevallen met alcohol in een hoofdrol schuilt een hoop ellende en menselijk leed", zegt Wauthier Robyns, de woordvoerder van de Belgische vereniging van verzekeraars Assuralia. "De bedragen die daar mee gemoeid zijn lopen enorm op. Zo tellen de BA-autoverzekeraars jaarlijks bijna 700 ongevallen waarbij de schade hoger oploopt dan 125.000 euro. Enkel deze 700 zwaarste ongevallen veroorzaken een verzekeringskost van ongeveer 288 miljoen euro (cijfers voor 2011). Dit komt overeen met de verzekeringspremies (zonder de taksen) van maar liefst 900.000 verzekeringsnemers."

"Het percentage bestuurders dat onder invloed van alcohol rijdt, blijft onrustwekkend hoog", zegt Melchior Wathelet, federaal staatssecretaris voor Mobiliteit . "Ik steun het initiatief van het BIVV met betrekking tot zijn vernieuwde Bob-concept. De ultieme doelstelling is immers een daling van het aantal bestuurders onder invloed. De nationale verkeersonveiligheidsenquête van het BIVV toonde eerder dit jaar al aan dat er een groot sociaal draagvlak is ten voordele van de maatregelen tegen rijden onder invloed van alcohol."

Federale politie: 'Stoppen is blazen'

De vertegenwoordigers van de politiediensten legden er bij de voorstelling van de Bobben-campagne de nadruk op dat ze onverminderd blijven inzetten op controles waarbij de pakkans zo groot mogelijk is. "Bovendien zullen we bij elk ongeval automatisch een alcoholcontrole uitvoeren", zei Rudi Wagelmans van de Vaste Commissie van de Lokale Politie.

Bij de federale politie hebben ze ook al een nieuwe slogan klaar die de controles van de Bobben-campagne zal begeleiden: "Stoppen is blazen", aldus Kristof De Pauw van de Federale Wegpolitie. (Belga/AVE)

Onze partners