Verliest het Barokjaar 2018 zijn mooiste parel?

Voor dergelijke manifestaties rond Oude Meesters is het ongewoon dat er anderhalf jaar voor het startsein zo weinig publiek wordt gemaakt. © Amuz
Piet Swimberghe

Volgend jaar brengt het Barokjaar in Antwerpen hulde aan Peter Paul Rubens en zijn tijdgenoten. Maar er lijkt nu twijfel te bestaan of een van de publiekstrekkers, de heropstelling van de altaren met de meesterwerken van Rubens, Van Dyck en Jordaens in AMUZ, de Sint-Augustinuskerk, wel wordt gerealiseerd.

Deze iconen worden namelijk misschien doodgewoon vervangen door een hedendaagse installatie. Wat een bijzonder grote fout zou zijn, aldus Peter De Wilde, directeur-generaal van Toerisme Vlaanderen dat het initiatief voor bijna de helft betaalt.

Het Rubenshuis is natuurlijk wereldwijd bekend, maar daarnaast heeft Antwerpen nog een Rubensparel met internationale uitstraling die normaliter volgend jaar, in het Barokjaar, zou worden uitgespeeld, namelijk de altaarstukken die Peter Paul Rubens, Anthony Van Dyck en Jacob Jordaens in 1628 schilderden voor de Sint-Augustinuskerk in de Kammenstraat, nu het muziekcentrum Amuz. Deze werken zijn in stadsbezit en staan in het depot van het KMSKA.

Het opzet was oorspronkelijk om deze topstukken terug te plaatsen in de kerk. Waardoor Antwerpen er een kunsthistorisch monument van wereldformaat zou bijkrijgen. Want dit ensemble met de drie tenoren van de Vlaamse barok, wordt door internationale kunsthistorici vergeleken met de wereldberoemde Contarelli kapel in de San Luigi dei Francesi en de Cerasi Kapel in de Santa Maria del Populo in Rome, waar men van over de hele aardkluit werken van Caravaggio komt bewonderen op hun originele plaats. Want dat laatste is van cruciaal belang: deze altaarstukken kunnen we terugplaatsen op de plek waarvoor ze werden geschilderd, in situ dus: dat is uniek.

Voor dergelijke manifestaties rond Oude Meesters is het ongewoon dat er anderhalf jaar voor het startsein zo weinig publiek wordt gemaakt.

“Dat vinden wij een fantastisch idee van groot kunsthistorisch belang en zo vormt dit samen met het Rubenshuis zowat het kloppend hart van het Barokjaar. Bovendien geeft de aanwezigheid van deze werken ook een meerwaarde aan Amuz. Maar ik hoor ook in de wandelgangen dat er twijfel bestaat over dit project. En dat de werken niet zouden terugkomen en mogelijk door een nieuw project met hedendaagse kunst, al dan niet tijdelijk, zouden worden vervangen. Afstappen van dit oorspronkelijke idee zou een grote fout zijn,” aldus Peter De Wilde.

Er wordt voorlopig overigens weinig gecommuniceerd over de programmatie van het Barokjaar. Voor dergelijke manifestaties rond Oude Meesters is het ongewoon dat er anderhalf jaar voor het startsein zo weinig publiek wordt gemaakt.

Want de kostbare Oude Meesters worden slechts met veel moeite door buitenlandse musea ontleend. Daarom vergen tentoonstellingen van Oude Meesters jaren voorbereiding. En we gaan er toch van uit dat de nadruk ligt op de barok uit Rubens zijn tijd.

Normaliter zou er dus al veel meer moeten bekend zijn. De directeur-generaal van Toerisme Vlaanderen liet ons verstaan eveneens over zeer weinig informatie te beschikken inzake het programma, noch over de rol van de curator, de Amerikaanse essayist Teju Cole.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content