Verkoop van Knack stijgt opnieuw

28/08/15 om 18:45 - Bijgewerkt om 18:48

Uit de CIM-cijfers blijkt dat de verkoop van de magazines Knack, Knack Focus en Knack Weekend opnieuw toeneemt.

Verkoop van Knack stijgt opnieuw

© /

Uit het onderzoek, dat werd gevoerd door het Centrum voor Informatie over de Media (CIM), blijkt dat Knack opnieuw meer exemplaren verkoopt. Het gaat om de cijfers van de totale meetbare verspreiding van papieren magazines.

Wekelijks worden er maar liefst 100.209 exemplaren van de magazines Knack, Knack Weekend en Knack Focus verkocht. Dat is een stijging van 0,53 procent die ingaat tegen de algemene tendens: de oplages op de magazinemarkt dalen namelijk met 1,13 procent. De verkoop van het Knack-pakket bleef de laatste jaren relatief stabiel dankzij een hoog percentage abonnementen, terwijl de meeste andere kranten en weekbladen in Vlaanderen al verschillende achtereenvolgende jaren hun verkoop zien dalen.

De gezamenlijke oplages van de economische weekbladen Trends en Tendance zakken met 0,76 procent, maar de oplage is nog steeds hoger dan voor de economische crisis uit 2009.

De opmerkelijkste verliezers zijn Flair, met een daling van 17 procent, P-magazine dat 16,80 procent van zijn oplages verliest en Humo die zijn verkoop met 12,14 procent ziet dalen.

Enkel verkoop Gazet van Antwerpen stijgt

De krantenverkoop daalde met 3,14 procent. De Morgen is de zwaarste verliezer en zag de verkoop van de papieren krant dalen met 9,95 procent. De Gazet van Antwerpen was de enige krant die een stijging kon optekenen, met 0,24 procent. De kranten hebben de laatste jaren te kampen met een dalende verkoop, maar weten dat verlies meestal wel te compenseren dankzij de digitale abonnementen. (NSK)

Lees meer over:

Onze partners