Eddy Eerdekens

Verkiezingskoorts: hoe Melchior Wathelet van uw volgende vliegvakantie de inzet van de verkiezingen maakt

Eddy Eerdekens Hoofdredacteur TV Limburg

Wanneer een politicus of een politieke partij een politiek en maatschappelijk belangrijk probleem lange tijd voor zich uit schuiven om er dan in volle verkiezingscampagne een ballonnetje over op te laten, spreekt men gemeenzaam van verkiezingskoorts.

Wedstrijdvraag: Welke verwezenlijkingen heeft staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet (CDH) op het vlak van mobiliteit gerealiseerd in de 857 dagen dat de regering Di Rupo actief is sinds de eedaflegging?

Schiftingsvraag: Hoeveel lezers zullen minstens één geldig antwoord op bovenstaande vraag kunnen verzinnen?

Stuur uw antwoorden per mail naar eddy.eerdekens@roularta.be en maak kans op een vliegvakantie met een touroperator naar keuze. Let wel: uw vlucht vertrekt tussen 6 en 7 uur ’s ochtends vanop Brussels Airport in Zaventem.

Als het niet zo doorzichtig was, dan was het om te lachen. Een staatssecretaris en een vicepremier van dezelfde partij (alweer de onvermijdelijke Joëlle Milquet) die een hele legislatuur lang geen enkel uitgebreid initiatief nemen in verband met een probleem waar de laatste paarse regering bijna aan ten onder ging. Een probleem dat bovendien bijzonder ernstige en welzeker negatieve gevolgen voor de economie heeft. Om er dan op 44 dagen voor de verkiezingen een ballonnetje over op te laten in de vorm van een voorstel aan de ministerraad.

u003cemu003eu003cstrongu003eVerkiezingskoortsu003c/strongu003e (de (v); g. mv.) verhoogde opwinding in de politiek in de aanloop naar de verkiezingenu003c/emu003e

Staatssecretaris voor mobiliteit Melchior Wathelet en vicepremier Joëlle Milquet moeten zich welhaast tussen pot en pint hebben afgevraagd met welk ‘nieuwtje’ ze in de laatste weken voor de verkiezingen nog eens de media zouden kunnen halen. Wij weten niet hoe we anders de persconferentie moeten inschatten waarop ze aankondigden om op de ministerraad voor te stellen om de nachtperiode op Zaventem te verlengen van 6 naar 7 uur. En om dus in één klap het merendeel van de vluchten van tour operators (toch volgens de sector zelf) en een deel van het verkeer van low cost operators en vrachtvervoerders onmogelijk te maken.

Een probleem dat zo lang aansleept in de Belgische politiek (bijna een tweede BHV), dat zo complex is, met zovele aan elkaar tegengestelde belangen, met zulke zware gevolgen voor de economie en voor vele individuele inwoners van dit land, pak je niet gauw-gauw even aan met een voorstelletje op de ministerraad aan de vooravond van de verkiezingen, dat je dan even snel toelicht op een persconferentie vooraf. Dit is geen degelijk bestuur. Dit is onfatsoenlijk. Dit heet verkiezingskoorts.

Wij maakten ons hier eerder al vrolijk over de tic van vicepremier Joëlle Milquet om ieder probleem aan te pakken (of net niet aan te pakken) met de oprichting van een werkgroep. En kijk: ze doet het weer. Samen met staatssecretaris Wathelet stelt ze voor om een werkgroep op te richten die de problemen van de nachtvluchten in kaart moet brengen met het oog op de onderhandelingen voor een regeerakkoord na de verkiezingen.

u003cemu003eu003cstrongu003eProfilerenu003c/strongu003e (wederk.) een eigen identiteit behouden (door in (politieke) vraagstukken een scherp omlijnde positie in te nemen): binnen de CDA blijft de KVP zich afzonderlijk profileren; een geprofileerd beleid van BZu003c/emu003e

Volgens Milquet en Wathelet moeten chartervluchten (het gaat dus wel degelijk om uw volgende vakantie naar Spanje, Griekenland, Turkije of eender welke andere bestemming die u geboekt heeft bij een touroperator) weg uit Zaventem. Ze moeten verhuizen naar ‘gespecialiseerde luchthavens’. Dat geldt overigens ook voor low-cost activiteiten (Ryanair buiten dus) en vrachtvervoer (ook grote werkgevers buiten).

Blijft over: lijnvluchten en zakenvluchten. Lees: in het Brusselse luchtruim mag van CDH alleen lawaai gemaakt worden door vliegtuigen met rijke of op zijn minst welgestelde passagiers aan boord.

Uit welk ruim aanbod aan ‘gespecialiseerde luchthavens’ op Belgisch grondgebied de organisatoren van vluchten voor het gewone volk dan wel moeten kiezen, laten Milquet en Wathelet nog even in het midden. Wij vermoeden dat Charleroi een optie is. Het zal met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een luchthaven zijn waar Frans gesproken wordt. Maar dat is allicht een probleem voor na de verkiezingen.

Volg Eddy Eerdekens op Twitter

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content