Verkiezingen12: Binnenstedelijke mobiliteit twistpunt op Antwerps kopstukkendebat

(Belga) Op een door De Standaard georganiseerd Antwerps kopstukkendebat in Hetpaleis hebben burgemeester Patrick Janssens (sp.a) en zijn grote uitdager Bart De Wever (N-VA) vandaag gepoogd de verschillen tussen hun beider programma’s bloot te leggen. Waar beide tenoren het in het grote Antwerpse mobiliteitsdossier, de Oosterweelverbinding, de voorbije weken roerend eens bleken, zorgde het thema van binnenstedelijke mobiliteit wel voor een geanimeerd debat.

“De stad wil tweeverdieners aantrekken, maar men vergeet dat die met de auto tot in de stad moeten geraken”, aldus de N-VA-lijsttrekker, die voor meer buurtparkings pleit -“al zullen die niet gratis zijn”- en een betere doorstroming wil op de Antwerpse secundaire wegen. Janssens erkende dat zijn Stadslijst andere accenten legt. “Wij zullen er ons altijd blijven tegen verzetten dat de binnenstad en de districten de mobiliteitsproblemen van buiten Antwerpen moeten oplossen”, zei hij. “Al erken ik wel dat die problemen al lang aanslepen.” De burgemeester wil naar eigen zeggen dan ook veeleer inzetten op de leefbaarheid van de centra zelf dan ze open te stellen voor sluipverkeer.Ook voor Meyrem Almaci (Groen) primeren nog steeds de fietsers en voetgangers boven de wagen. Filip Dewinter (Vlaams Belang) noemde de pogingen tot een autoluwe binnenstad dan weer een “autopestbeleid” en klaagde de onveiligheid op het openbaar vervoer aan. Voor Annemie Turtelboom (Open Vld) hoeft er helemaal geen keuze gemaakt te worden voor of tegen de wagen in de stad, maar kan een autoluwe binnenstad toch nog bereikbaar blijven. (DLA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content