Verkeersveiligheid voor fietsers blijft probleem in Antwerpen

(Belga) In Antwerpen heeft de derde ‘Staten-Generaal van de verkeersveiligheid’ plaatsgevonden. Op die tweejaarlijkse bijeenkomst wordt een stand van zaken gegeven van de verkeersveiligheid op het grondgebied van de stad en worden nieuwe suggesties aangebracht om die nog te verbeteren. De conclusie is ditmaal dat de voorbije jaren veel zogenaamde “zwarte punten” zijn weggewerkt en de dalende trend van het aantal verkeersslachtoffers aanhoudt, maar dat fietsers nog steeds een erg kwetsbare groep weggebruikers vormen.

Van alle gekende zwarte punten, waar in verhouding veel meer verkeersslachtoffers vallen dan elders, zijn op de stads- en districtswegen intussen 51 van de 55 reeds aangepakt of nog in uitvoering. Vlaanderen hinkt wat achterop met slechts 24 van de 55 zwarte punten op de Antwerpse gewestwegen die zijn aangepakt. Er zijn ook 12 nieuwe zwarte punten ontstaan. Ook de uitbreiding van de zone 30 in de Antwerpse binnenstad werd op de Staten-Generaal positief geëvalueerd, al ontbreekt het nog aan infrastructuuringrepen die de snelheidsbeperking fysiek kunnen afdwingen. Een systematische stijging van het aantal alcohol- en snelheidscontroles heeft eveneens een positief effect. Voor het almaar stijgende aantal fietsers, zeker na het invoeren van de Velo-stadsfietsen, werd 100 kilometer aan fietspaden (her)aangelegd. Fietsers zijn echter de enige groep weggebruikers waarbij het aantal verkeersslachtoffers niet daalt. Bovendien krijgen zij daarbij ook het vaakst te maken met zware letsels. “Daarom is het onze plicht verkeersveiligheid hoog op de beleidsagenda te houden”, zegt Eddy Klynen van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde. (KAV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content