"Verbreding Brusselse ring doet toegangswegen dichtslibben"

05/02/13 om 09:55 - Bijgewerkt om 09:55

(Belga) Een verbreding van de Brusselse ring met twee rijstroken zou de toegangswegen naar de ring doen dichtslibben, en is bovendien een verlieslatende investering. Dat stelt Groen op basis van een onderzoek dat de partij bestelde bij het studiebureau Transport and Mobility Leuven (TML). Het bericht staat vandaag ook te lezen in De Standaard.

De Vlaamse regering bespreekt binnenkort de kosten-batenanalyse van vijf scenario's om het verkeer op de Brusselse ring te 'optimaliseren' en is zelf voorstander van een verbreding van de ring. Groen heeft zich altijd tegen de uitbreidingsplannen verzet en pleit voor rekeningrijden. Volgens Vlaams parlementslid Hermes Sanctorum toont de studie aan dat een verbreding het fileprobleem "alleen maar verschuift en vergroot". "De ring zelf wordt immers verbreed, maar de op -en afritten en de toekomende snelwegen (E40, E19, E411, A12) niet. De nieuwe rijstroken zullen extra auto's aanzuigen waardoor het fileprobleem zich zal verplaatsen van de ring naar de op -en afritten en de toekomende snelwegen", aldus Sanctorum. Daarnaast blijkt volgens Groen dat de kosten van een verbreding niet opwegen tegen de baten. De investeringskosten zouden bijvoorbeeld kunnen oplopen tot 1 miljard euro. "Voor elke euro die de Vlaamse regering in het bouwen van de infrastructuur investeert, krijgt ze de komende 25 jaar slechts 67 cent terug. Een verlieslatende investering is een slechte investering", meent Sanctorum. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits countert de kritiek en verwijst naar flankerende maatregelen zoals de aanleg van 400 kilometer fietspaden en de inbedding van vier tramlijnen. (HERWIG VERGULT)

Onze partners