Verborgen waterlek kan tot factuur van tienduizenden euro leiden

(Belga) Wie thuis met een verborgen waterlek zit, moet zijn factuur meestal betalen, ongeacht de hoogte van het bedrag. Dat blijkt uit het jaarverslag van de Vlaamse ombudsman. Zo kreeg één klant vorig jaar een aanrekening van 36.676 euro.

Wie een abnormaal hoge waterfactuur ontvangt en rekent op een minnelijke schikking wegens een verborgen lek, krijgt zelden positief nieuws. Dat concludeert ombudsman Bart Weekers in zijn jaarverslag. De drinkwatermaatschappijen hebben de voorwaarden in het Waterverkoopreglement aan hun kant en de Ombudsdienst kan niet anders dan de betrokkenen diets maken dat ze weinig hoop moeten koesteren. Zo lopen sommige facturen op tot bedragen boven de 10.000 euro, met een uitschieter tot 36.676 euro. De ombudsman pleit voor meer billijkheid bij de watermaatschappijen. De klanten krijgen op hun beurt de raad om geregeld hun meterstand te controleren. Weekers wil overigens ook meer begrip voor personen die hun waterfacturen niet langer kunnen betalen, vaak omdat ze werkloos zijn geworden. De Antwerpse Waterwerken sluiten bijvoorbeeld al af zodra de klant een schuld van 50 euro heeft uitstaan. “Wie zijn rekening écht niet kan betalen, mag niet afgesloten worden”, stelt de ombudsman. “Ook het ocmw moet hierin meer assertiviteit tonen.” (ANA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content