Verbod op gsm-verkoop en reclame moet blootstelling jongeren aan straling terugdringen

25/02/13 om 12:36 - Bijgewerkt om 12:36

(Belga) Er komt een verbod op de verkoop van gsm's die specifiek zijn ontworpen voor kinderen tot zeven jaar, alsook een verbod op reclame voor gsm-gebruik die gericht is op jongeren tot veertien. Minister van Volksgezondheid Laurette Onkelinx en haar collega van Consumentenzaken Johan Vande Lanotte hebben daarvoor een koninklijk besluit uitgewerkt, dat vrijdag op tafel ligt tijdens de ministerraad.

Verbod op gsm-verkoop en reclame moet blootstelling jongeren aan straling terugdringen

Beide maatregelen moeten de blootstelling van kinderen terugdringen aan de radiogolven die mobiele telefoons uitzenden. De blootstelling van kinderen aan gsm-straling gedurende hun leven zal groter zijn dan bij de huidige volwassenen. Bovendien absorberen kinderen gsm-straling meer dan volwassenen. In ons land hebben jongeren vanaf 12 jaar zowat allemaal een gsm en bezitten twee op de drie jongeren van 10 jaar toestel. Het koninklijk besluit bevat niet enkel maatregelen voor kinderen. Zo zullen verkopers van gsm's de SAR-waarde van elk model moeten vermelden, niet alleen in de winkels, maar ook in de reclame. De SAR-waarde geeft aan in welke mate gebruikers aan de radiogolven worden blootgesteld. Volgens de Europese regels mag de SAR niet meer dan 2 watt per kilo bedragen. Minister Onkelinx wil nog verder gaan om de consument te beschermen. Voor het einde van het jaar wil ze de verkoop van oortjes bij elke gsm verplichten. Het gebruik van oortjes kan de blootstelling immers verminderen. De PS-vicepremier heeft de Hoge Gezondheidsraad gevraagd zijn advies over gsm-golven te actualiseren. Ze sluit verdere maatregelen dan ook niet uit. (LOD)

Onze partners