Veilig naar school: 'De auto is heus niet veiliger'

04/09/13 om 10:03 - Bijgewerkt om 10:03

Bron: Knack

Nadat enkele jonge, schoolgaande kinderen betrokken waren bij verschillende verkeersongevallen, staat het thema 'Veilig naar school' weer hoog op de agenda.

Veilig naar school: 'De auto is heus niet veiliger'

Te voet of met de fiets naar school? © Thinkstock

'Vanaf welke leeftijd mag mijn kind te voet of met de fiets naar school? Waar moet je als ouder op letten? Hoe gids je je kind veilig door het verkeer?' Bij het begin van het schooljaar wordt Sofie Van Damme, woordvoerster van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV), overspoeld met dit soort vragen van bezorgde ouders.

'Kinderen kunnen ten vroegste vanaf acht jaar alleen te voet naar school. Met de fiets vanaf tien jaar', zegt Van Damme. Vóór die leeftijd hebben kinderen te weinig overzicht om verkeerssituaties goed te kunnen inschatten. De leeftijd is trouwens niet het enige criterium: ook de ervaring, de maturiteit en de behendigheid van het kind spelen een rol. 'Met de fiets is het nodig dat een kind achterom kan kijken en zijn arm uitsteken zonder zijn evenwicht te verliezen of uit te wijken', legt Van Damme uit.

Kinderen gedragen zich vaak onbesuisd in het verkeer. Ze kunnen plots de straat oversteken of onverwachts ergens vandaan komen. Het is bijzonder lastig voor chauffeurs om daar goed op te reageren. Kinderen moeten dus leren om zich op een veilige, voorspelbare manier te gedragen in het verkeer. Daarbij moeten ouders er rekening mee houden dat kinderen langzamer reageren dan volwassenen. Het duurt bijvoorbeeld langer voor ze tot het besluit komen of ze wel of niet zullen oversteken. Dan is het dus beter om ze te leren wat langer te wachten aan het zebrapad, in plaats van te proberen snel tussen twee voorbijrijdende auto's over te steken.

Vroeg beginnen

Een goede verkeersopvoeding is onontbeerlijk. Vroeg beginnen is daarbij de boodschap, en als ouder het goede voorbeeld geven ook, aldus Van Damme. 'Dat betekent: de verkeersregels respecteren en andere weggebruikers hoffelijk bejegenen.'

Wie vindt dat zijn of haar kind zelfstandig genoeg is om alleen naar school te gaan, moet zorgen voor een goede voorbereiding. Zo is het aangeraden om vooraf de veiligste route - zo weinig mogelijk verkeer, gescheiden trottoirs en fietspaden, veilige oversteekplaatsen - uit te stippelen, en die dan eerst samen een aantal keren af te leggen. Zo kunnen ouders hun kinderen in concrete situaties bewust maken van de mogelijke gevaren. Ouders moeten hun kinderen ook leren communiceren met andere bestuurders. Oogcontact maken is bijvoorbeeld erg belangrijk. Verder moeten kinderen ook worden gewezen op het gevaar van de dode hoek bij vrachtwagens.

Belangrijk om te weten is dat kinderen tot negen jaar met een kinderfiets altijd op het trottoir mogen, ook als er een fietspad is. Nog een goede tip: fietsende of lopende kinderen moeten zoveel mogelijk opvallen in het verkeer, met kleren in felle kleuren en reflecterende hesjes. Zeker in de herfst en de winter, als de dagen korter zijn en de zichtbaarheid beperkt is.

Geen zware boekentassen

In het geval van jonge fietsers is een goede uitrusting ook geen overbodige luxe, legt Van Damme uit. 'Denk aan een degelijke, aan de lengte van het kind aangepaste fiets, met goed werkende remmen en aan een fietshelm.' Zware boekentassen meezeulen op de fiets is ook geen goed idee. Die boekentas moet sowieso op de bagagedrager of op de rug van het kind, en mag niet vooraan aan het stuur bengelen, want dat is niet bevorderlijk voor het evenwicht.

Ouders die de verkeersveiligheid in acht neemt, hoeven zich geen buitensporige zorgen te maken als hun kind 's ochtends alleen de deur uit gaat. 'We denken vaak dat het veiliger is om de kinderen met de auto te vervoeren, maar dat is een misvatting', zegt Van Damme. 'In de helft van de verkeersongevallen waarbij kinderen licht- of zwaargewond raken of om het leven komen, zaten de kinderen in de auto.'

Op www.bivv.be staan drie gratis te downloaden brochures over kinderen in het verkeer, met handige tips.

Onze partners