Veel technische problemen met nieuw type helikopters Defensie

(Belga) Andere landen die de nieuwe NH-90-helikopter aangekocht hebben, rapporteren een rist technische problemen met het toestel. In Australië mag het toestel zelfs niet meer vliegen. In ons land nam Defensie eind vorig jaar het eerste toestel in ontvangst. “De fabrikant heeft ons beloofd dat alle kinderziektes eruit zijn”, zegt de woordvoerder van minister van Defensie Pieter De Crem zaterdag in Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg.

Uitgelekte defensierapporten uit Frankrijk, Duitsland, Nederland, Australië en Nieuw-Zeeland zijn niet mals. Staan op de incidentenlijst: haperende wieken, doorgezakte bodemplaten, stoelen die doorzakken bij een gewicht van meer dan 110 kilogram en een landingsgestel dat de helikopter niet eens kan dragen. In Australië mogen de helikopters sinds eind 2011 enkel hoogst uitzonderlijk vliegen voor een testvlucht. En vrijdag bleek dat een Nederlands marineschip uitgevaren is met twee oude Belgische helikopters aan boord omdat de NH-90-toestellen niet konden opstijgen wegens technische problemen. Ons land heeft acht toestellen besteld bij het Europese consortium NHIndustries: vier voor troepentransport en vier voor inzet op zee, de opvolgers van de Sea Kings. Een van de bedrijven in NHIndustries is het Italiaanse AgustaWestland. Dat bedrijf behoort tot Finmeccanica, het moederbedrijf van Fyra-producent AnsaldoBreda. “In Nederland zijn er vooral problemen met de marineversie. Die toestellen worden in ons land pas eind dit jaar geleverd. Op dit moment hebben we één landtoestel, een ‘Tactical Transport Heli’. Onze piloten testen die in Frankrijk, waar ze ook een opleiding volgen. We hebben nog geen kritiek gehoord”, zegt Ingrid Baeck, woordvoerster van Defensie. Enkele parlementsleden gaan minister De Crem ondervragen in de commissie Defensie. (YORICK JANSENS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content