'Veel Kerst, weinig kosten': glossy magazine geeft tips voor mensen in armoede

18/12/15 om 15:00 - Bijgewerkt om 16:53

Een armoedegids hoeft niet per se saai te zijn, zo vinden ze in Kortrijk. Sinds kort brengt de stad een glossy magazine uit voor mensen die het niet erg breed hebben. De decembereditie staat dan ook in het teken van een kerstfeest met weinig kosten.

'Veel Kerst, weinig kosten': glossy magazine geeft tips voor mensen in armoede

Het tweede nummer van SIEN, een initiatief van het OCMW van Kortrijk, staat deze maand grotendeels in het teken van Kerstmis. SIEN is een gratis magazine voor mensen die in armoede of kansarmoede leven en uniek in zijn soort. Onder meer OCMW-voorzitter, Philippe De Coene (SP.A) zette er mee zijn schouders onder.

De eerste editie van het magazine kwam in oktober uit naar aanleiding van de wereldverzetdag tegen armoede. De bedoeling van het blad is om de moeilijke doelgroep van armen beter en meer te bereiken. En dat zijn niet alleen de thuis- en daklozen, maar ook bijvoorbeeld de alleenstaande moeder die als kassierster werkt in een supermarkt en dus moet rondkomen met een klein loon, of de weduwe die moet leven van een klein pensioen.

Delen

Het voordeel is dat armoede op die manier in de belangstelling blijft, ook bij mensen die niet elke dag met de problematiek in aanraking komen

'Er zijn heel veel initiatieven voor mensen in armoede, maar de informatie bereikt hen vaak te weinig', zegt oprichter en coördinator van het blad Dirk Vandenberghe aan Knack.be. 'Vandaar het idee van een magazine. Uit onderzoek bij senioren blijkt immers dat 60 tot 65 procent geen gebruik maakt van de voordelen waar ze recht op hebben omdat ze enerzijds niet weten dat het bestaat en anderzijds de aanvraag te ingewikkeld vinden. Ik heb het dan bijvoorbeeld over een extra toelage voor een rollator of een televisie. Zoiets kan op een maand tijd wel enkele honderden euro's schelen. Hetzelfde geldt voor mensen in kansarmoede. Naast de specifieke rechten, zijn er ook voor hen nog mogelijkheden die te weinig bekend zijn.'

Gids die leest als een magazine

'Aanvankelijk wilden we een gids uitbrengen, maar daarover kregen we al snel te horen dat dit nogal saai is en bovendien na een half jaar gedateerd zou zijn', aldus Vandenberghe, die als ex-medewerker van Knack magazine ervaring heeft met bladen maken. 'Vandaar dat we een belevingsmagazine met elementen uit de glossy in gedachten hadden.'

Zo vind je in het kerstnummer van SIEN informatie over gratis en goedkope kerstactiviteiten in de Kortrijkse binnenstad, stijl- en kledingtips voor oudejaarsavond zonder een fortuin te moeten besteden en een 'make over'-reportage. Daarnaasrt bereidt sterrenchef Matthieu Beudaert een goedkoop kerstmenu. 'Het leuke aan het magazine is ook dat mensen bereid zijn te getuigen zoals Chloe, de eerste vrouwelijke postbode van het land die geen kinderen of partner heeft en wat vereenzaamd is, maar nu computerlessen volgt.'

Bedoeling van het blad is om niet al te belerend te zijn, ook al blijft het zijn gidsfunctie behouden door middel van een handig, uitneembaar middenkatern met antwoorden op concrete vragen van mensen. Ook het woord 'armoede' wordt bewust vermeden. Vandaar dat de baseline van SIEN 'meer voor mensen met minder' is. 'SIEN is dan ook een blad dat voor iedereen bedoeld is', benadrukt Vandenberghe. 'Het is te vinden op plaatsen waar veel mensen samen komen, zoals het stadhuis en de bibliotheek, en via tal van organisaties zoals vakbonden, mutualiteiten, scholen, het CAW en het OCMW. Maar ook krantenwinkels zijn bereid om het blad te verdelen. Het voordeel is dat armoede op die manier in de belangstelling blijft, ook bij mensen die niet elke dag met de problematiek in aanraking komen', zo besluit Vandenberghe.

Lees meer over:

Onze partners