Vanhengel: ‘Luchthaven niet verplaatsen, wel startbanen verlengen’

© ImageGlobe

De Brusselse minister van begroting leek de luchthaven van Zaventem 1800 meter te willen verplaatsen, maar dat voorstel stuitte op veel kritiek. ‘Startbanen verlengen is geen zot idee.’

De Brusselse begrotingsminister Guy Vanhengel (Open Vld) zei zaterdag in La Libre Belgique dat het niet meer dan logisch zou zijn om de luchthaven 1.800 meter achteruit te verplaatsen. Dat zou ook de goedkoopste oplossing zijn, klonk het. ‘800 meter werd al onteigend’, zegt hij. De Brusselse minister brengt ook in herinnering dat de luchthaven in ‘zijn’ Evere begonnen is, en daarna naar Melsbroek verplaatst werd. ‘In 1958 is men verhuisd naar Zaventem.’

Vanhengels partijvoorzitter Gwendolyn Rutten floot Vanhengel meteen terug. ‘De luchthaven uitbreiden? Ja. Maar verplaatsen of verhuizen? Nee’, schreef Rutten op Twitter. ‘Dit is de mening van één iemand, niet van de partij’, klonk het in een reactie. Ook Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) is niet voor het idee te vinden. ‘Dit betekent dat er dorpen en gemeenten moeten verdwijnen en dat er uiteindelijk nog enkel boven Vlaanderen gevlogen zal worden. Maar daar is het Vanhengel waarschijnlijk om te doen. Dit is niet ernstig te nemen.’

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Later stelde Vanhengel zijn stelling bij en liet hij optekenen dat hij de startbanen wil laten verlengen. ‘Het verlengen van de startbaan is geen ‘zot’ idee zoals sommigen beweren. Het maakt deel uit van de toekomstplannen van Brussels Airport. Het verlengen van de startbaan laat toe de luchthavenactiviteit te doen toenemen en toch minder mensen te hinderen’, stelt Vanhengel. Hij wijst er nog op dat er al jaren over de verlenging van de startbaan gesproken wordt. ‘Op termijn moet die verlenging er komen zoals Brussels Airport die vraagt’, vindt de Brusselse viceminster-president.

‘Dit proberen oplossen door het conflict te voeden heeft geen enkele zin’, meent Vanhengel, die oproept om federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) ‘de tijd te gunnen’. ‘Laat ons werken aan de toekomst van de luchthaven om zo te bepalen wie de kost gaat dragen voor de investering om de banen te verplaatsen. Als Bellot erin slaagt om dit voor het einde van de legislatuur uit te voeren zodat het op die manier wordt overgenomen door de volgende regering, dan zal men goed gewerkt hebben.’

Het dossier over het dossier van de geluidshinder van Brussels Airport sleept al lang aan. Het eigenlijke besluit dateert al uit 1999, maar Brussel wil de normen nu naar de letter uitvoeren. Daar hoort volgens de Brusselse regering een nultolerantie bij, een standpunt dat Vanhengel ook herhaalde. ‘In Brussel gaat er niets gebeuren. Vlaanderen bereidt een nieuw belangenconflict voor, maar wij bewegen niet’, zei Vanhengel. Olivier Maingain herhaalde dat standpunt eerder deze week al in Knack: ‘Het is niet meer dan een ultiem vertragingsmanoeuvre. Het besluit wordt er tijdelijk door opgeschort, maar aan de geluidsnormen zal uiteindelijk geen jota veranderen.’

De Brusselse regering lanceerde donderdag nog een voorstel om de tolerantie te verlengen onder verschillende voorwaarden, bijvoorbeeld dat de federale regering geen vluchten meer toelaat op de Kanaalroute boven de hoofdstad. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) bestempelde het voorstel toen reeds als ‘een louter tactisch spel’. Partijgenoot Geert Bourgeois trad die kritiek vandaag volmondig bij.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content