Vande Lanotte wil sticker voor kwaliteitsvolle huismerken

13/02/12 om 13:49 - Bijgewerkt om 13:49

Johan Vande Lanotte (SP.A) wil consumenten helpen kritischer en vooral prijsbewuster te kopen.

Vande Lanotte wil sticker voor kwaliteitsvolle huismerken

© Belga

Uit een studie blijkt dat Belgische voedingsproducten gemiddeld 10 procent meer kosten dan in Nederland en Duitsland. Dat blijkt uit een studie over de hoge Belgische voedselprijzen.

Federaal Economieminister Johan Vande Lanotte (SP.A) denkt aan een stickersysteem om aan te geven welke goedkopere huismerken van "minstens even goede kwaliteit" zijn als de grote merken.

Het voorstel is in regeringskringen nog niet besproken, maar de warenhuisketens zijn eerder voorstander, liet hij verstaan.

'Huismerken zijn minstens even goed'

Uit een rapport van de FOD Economie blijkt dat Belgische voedingswaren gemiddeld zo'n tien procent duurder zijn dan in onze buurlanden. Of toch de nationale merken, want er zijn ook aanwijzingen dat de huismerken van de ketens gevoelig goedkoper zijn dan in het buitenland.

"Consumenten gaan er vaak van uit dat de grote merken kwaliteitsvoller zijn", aldus Vande Lanotte. "Dat is echter bijlange niet zeker. Heel veel huismerken zijn minstens even goed."

De SP.A-minister wil de Belgische consumenten daarom helpen kritischer en prijsbewuster te kopen. Concreet denkt hij aan een databank met een hele resem belangrijke producten, om zo de producten te kunnen kiezen die kwalitatief minstens even goed zijn als de grote merken. "Met een soort labeling of sticker kunnen we dan aan de consument duidelijk maken dat een product even goed is", klonk het.

Wetenschappelijk onderbouwd
Vande Lanotte beseft wel dat dit niet van vandaag op morgen zal kunnen. Bovendien zal het ook wetenschappelijk goed onderbouwd moeten zijn. Maar gezien de "enorme" prijsverschillen, ook tussen de ketens, lijkt het hem noodzakelijk.

Opvallend genoeg verdienen de Belgische warenhuisketens evenmin aan het prijsverschil. Hun winstmarges zijn niet groter dan in Nederland. Zo is het voor ketens in België "beduidend duurder" dan in onze buurlanden om nationale merken aan te kopen, zelfs voor de internationale groepen. "Feitelijke en juridische belemmeringen" verhinderen dat. (Belga/TE)

Lees meer over:

Onze partners