Vande Lanotte wil één ombudsdienst voor consumenten

09/01/12 om 13:18 - Bijgewerkt om 13:18

(Belga) Minister van Consumentenzaken Johan Vande Lanotte (SP.A) wil één gemeenschappelijke ombudsdienst voor consumenten oprichten, waar iedereen met al zijn klachten terecht moet kunnen. Dat heeft hij maandag gezegd in Peeters & Pichal op Radio 1. Vande Lanotte vindt dat er nu te veel geschillencommissies en ombudsmannen zijn.

Vande Lanotte wil één ombudsdienst voor consumenten

"We hebben een aantal ombudsmannen maar dat is heel erg verdeeld", stelt de minister. "We hebben ook een aantal geschillencommissies, maar dat is heel gefragmenteerd en dat betekent dat mensen er gewoon niet aan denken dat ze daar recht op hebben." Hij wil daarom alles herstructureren en één gemeenschappelijke ombudsdienst oprichten, "waarbij je als eerste functie de informatie geeft, ten tweede een beetje de klachtenbank bent en ten derde de geschillencommissie". "Niet stukje voor stukje, iets voor reizen, iets voor energie, iets voor meubelen, maar het helemaal omkaderen, zodanig dat je als consument weet dat je naar dat ene adres moet." (JDH)

Onze partners