Vande Lanotte wil Belgische schepen beschermen tegen piraterij

23/02/12 om 07:46 - Bijgewerkt om 07:46

Federaal minister van Economie Johan Vande Lanotte is voorstander van gewapende privémilities aan boord van Belgische schepen om ze te beschermen tegen piraterij op zee.

Vande Lanotte wil Belgische schepen beschermen tegen piraterij

© Belga

Federaal minister van Economie Johan Vande Lanotte (sp.a) is voorstander van gewapende privémilities aan boord van Belgische schepen om ze te beschermen tegen piraterij op zee.
De minister, die ook bevoegd is voor maritieme mobiliteit, heeft de Belgische reders na overleg beloofd dat hij hun vraag om gewapende beveiliging aan boord van schepen onder Belgische vlag zal verdedigen op de ministerraad. Zo meldt De Tijd.

De Belgische wetgeving verbiedt wapens aan boord, maar steeds meer landen - Noorwegen, Denemarken, Luxemburg, Spanje, Italië, Cyprus en Malta - voeren ze in omdat de piraterij escaleert. De Belgische reders dringen al maanden aan op een gelijkaardig regime.

'Private armed guards'

"We zien dat schepen met 'private armed guards' aan boord niet meer worden aangevallen door piraten", zegt Peter Vierstraete, de voorzitter van de Belgische Redersvereniging. "De piraten weten perfect welke vlaggen wapens aan boord toestaan."

Behalve beveiliging heeft de vraag naar wapens aan boord nog een andere reden: rederijen worden steeds vaker door klanten onder druk gezet om uit te vlaggen naar landen die wel gewapende privébeveiliging toestaan.

Somalische kust

De piraterij op zee concentreert zich vooral rond de Indische Oceaan, met de kust van Somalië als belangrijkste centrum. Volgens de Verenigde Naties persen de piraten voor de Somalische kust bovendien steeds meer losgeld af. In 2011 maakten de bendes 170 miljoen dollar (130 miljoen euro) buit, aldus de baas van het VN-Bureau tegen Drugshandel en Criminaliteit, Joeri Fedotov. In 2010 was dat nog "maar" 110 miljoen dollar.

Het gemiddelde losgeld voor een schip en zijn bemanning bedraagt vijf miljoen dollar. Bij een tanker is het in elk geval tien miljoen dollar. De grotere aanwezigheid van oorlogsschepen heeft de bedragen de hoogte ingedreven. Omdat handelsschepen niet meer zo gemakkelijk als vroeger kunnen gekaapt worden, zullen de piraten bij een succesvolle overval ook hogere sommen eisen. Een deel van het geld zal weer in de internationale financiële kringloop opduiken. (Belga/INM)


Onze partners