Vande Lanotte ontdekt 60 "foute" of "zeer suggestieve" beweringen in het boek "Keizer van Oostende"

21/05/12 om 18:16 - Bijgewerkt om 18:16

(Belga) Johan Vande Lanotte reageerde vandaag met een uitgebreide persnota op het boek "De Keizer van Oostende". Hij stelt dat de twee VRT-journalisten hun geloofwaardigheid hebben gebruikt om het boek te schrijven. Ze kregen structurele ondersteuning van een deel van de LDD-fractie "die zelfs voor hen getuigen contacteert". Na een eerste lezing heeft hij naar eigen zeggen ongeveer 60 beweringen gevonden die fout of zeer suggestief zijn.

Vande Lanotte ontdekt 60 "foute" of "zeer suggestieve" beweringen in het boek "Keizer van Oostende"

Vande Lanotte laakt dat de getuigen selectief gekozen werden en dat hem op enkele uitzonderingen na geen stukken gevraagd werden. "Veel verklaringen zijn manifest onjuist. Andere verklaringen zijn louter insinuaties stemmingmakerij. Aangereikte informatie wordt niet gebruikt", aldus Vande Lanotte, die nog vindt dat het boek leest "als een blog van Dedecker". "De auteurs hadden dat perfect kunnen en moeten vermijden: door de informatie te checken en mij met deze beweringen te confronteren. Alleen zou dan van de conclusies van het boek niets zijn over gebleven. En dat voor twee VRT-journalisten die van normvervaging hun thema maken", besluit hij. (KAV)

Onze partners