Jef Van den Bergh (CD&V)
Jef Van den Bergh (CD&V)
Kamerlid voor CD&V.
Opinie

19/11/17 om 09:40 - Bijgewerkt op 17/11/17 om 17:13

'Vandaag staan we stil bij verkeersslachtoffers. Dat is goed, maar laten we ze morgen niet vergeten'

Op de internationale dag van de herdenking van verkeersslachtoffers maant Kamerlid Jef Van den Bergh (CD&V) alle verantwoordelijken aan tot actie.

'Vandaag staan we stil bij verkeersslachtoffers. Dat is goed, maar laten we ze morgen niet vergeten'

© Dino

Vorig jaar is het aantal verkeersdoden op de Belgische wegen teruggevallen tot 637. Dat zijn 13 % minder dodelijke slachtoffers dan in 2015, zo blijkt uit de verkeersstatistieken van de FOD Economie. Maar een reden om te juichen, is er niet. Tijdens de eerste helft van dit jaar vielen alweer 230 verkeersdoden te betreuren. Cijfers van de verkeersveiligheidsbarometer van het Vias wijzen op 18.759 letselongevallen, met liefst 23.806 gewonden. Het aantal letselongevallen met vrachtwagens (+3,7%), fietsers (+5,6%) en vooral motorrijders (+8,6%) zat de eerste helft van dit jaar in stijgende lijn ten opzichte van vorig jaar. Achter al deze cijfers verschuilen mensen van vlees en bloed, net zoals u en ik. Ouders, broers en zussen, kinderen. Families, buren en vrienden die met het gemis van een vriend, van een geliefde moeten leren leven. Of geconfronteerd worden met een zware revalidatie die maanden- of zelfs jarenlang kan duren.

Delen

'Vandaag staan we stil bij verkeersslachtoffers. Dat is goed, maar laten we ze morgen niet vergeten'

Wie een verkeersongeval overleeft, wordt immers getekend voor het leven. Bijna 8 op de 10 zwaargewonden van verkeersongevallen herstellen nooit volledig. In 1 op de 6 betrokken gezinnen moet iemand stoppen met werken om voor het slachtoffer te kunnen zorgen. Om nog maar te zwijgen van de psychologische impact die ze dag in, dag uit met zich mee dragen.

En toch blijven wegpiraten onze wegen onveilig maken. Toch kunnen we het niet laten om onze GSM links te laten liggen. Toch blijven we geloven we dat een paar pintjes geen kwaad kan. Toch blijft de overtuiging hardnekkig dat 10 km/u sneller geen risico's met zich meebrengt.

De overheid neemt bijkomende maatregelen, denk maar aan trajectcontroles en strengere bestraffing van vluchtmisdrijf en van recidivisten met o.a. een alcoholslot. Maar er zijn nog bijkomende inspanningen nodig. Op het vlak van veilige infrastructuur, prioritair voor zachte weggebruikers. Het rijbewijs met punten bewijst in heel Europa zijn nut, maar in ons land lukt het niet. En ook in de handhaving van onze verkeersregels loopt het nog al te vaak mis. De kans op controle is nog steeds veel te laag, en bestuurders weten dat.

Verkeersveiligheid is niet enkel een verantwoordelijkheid van de overheid. Constructeurs kunnen én moeten nog stappen zetten op het vlak van voertuigtechnologie. En iedereen- elke weggebruiker- heeft zijn of haar verantwoordelijkheid voor een veiliger verkeer. Ons verplaatsen mag niet langer één van de grootste dodelijke risico's in onze samenleving betekenen.

De regering heeft als doel het aantal verkeersdoden tegen 2020 te halveren ten opzichte van 2010. Dat wil zeggen: maximaal 365 dodelijke slachtoffers per jaar of één per dag. Daar zijn we nog lang niet. De tijd dringt en zonder bijkomende inspanningen van iedereen, halen we deze doelstelling duidelijk niet. Er is dringend nood aan meer bewustzijn, en - vooral - actie! De bevoegde ministers, parlementen, autoconstructeurs en élke weggebruiker. We dragen allemaal een verpletterende verantwoordelijkheid.

Vandaag staan we stil bij verkeersslachtoffers. Dat is goed, maar laat ons ze morgen niet vergeten.

Onze partners