Vanaf 2015 komt er een nieuwe vertrekprocedure voor treinen

19/07/12 om 15:57 - Bijgewerkt om 15:57

(Belga) Treinen zullen vanaf 2015 op een veiliger manier vertrekken: de trein zal pas kunnen vertrekken nadat alle deuren gesloten zijn. Momenteel blijft de deur van de treinbegeleider nog even open na het vertrek van de trein. De raden van bestuur van NMBS en Infrabel hebben hun goedkeuring gegeven voor die gewijzigde vertrekprocedure.

"Nu sluiten de deuren nog voor het vertreksignaal gegeven wordt", legt NMBS-woordvoerder Bart Crols uit. "De treinbegeleider geeft het signaal dat hij of zij klaar is, en sluit de deuren. De deur waarlangs de treinbegeleider instapt, blijft open tot de machinist het vertreksignaal krijgt. Het gebeurt echter soms dat de trein nog even blijft stilstaan, omdat het sein nog niet op groen staat. Omdat de treinbegeleider in zo'n geval ook niet weet wanneer precies de trein zal vertrekken, kan niemand meer op de trein toegelaten worden. Dat geeft soms aanleiding tot discussie of onveilige situaties." Om die onveilige situaties te vermijden, sluiten in het nieuwe systeem de deuren pas nadat het vertreksignaal gegeven is. "Zodra het vertreksignaal gegeven is, geeft de treinbegeleider het fluitsignaal en sluit hij de deuren. De treinbegeleider stapt zelf op via de laatst openstaande deur, sluit die en geeft dan via een draadloos communicatienetwerk het signaal aan de machinist dat de trein kan vertrekken. Het is dus niet langer nodig dat de treinbegeleider over de trein en het perron waakt." Volgend jaar begint een proefproject, en de nodige veiligheidscertificaten worden in 2014 afgerond. In 2015 begint de geleidelijke uitrol van het informaticasysteem, en starten ook de technische aanpassingen op de perrons en aan de treinen. NMBS en Infrabel investeren rechtstreeks 8,6 miljoen euro in het project, en voldoen zo aan Europese wetgeving die op 1 juni 2017 ingaat. (HERWIG VERGULT)

Onze partners