Vanaf 2014 alle papieren formulieren elektronisch in Brussels Gewest

26/02/13 om 12:49 - Bijgewerkt om 12:49

(Belga) Tegen 2014 moeten alle papieren formulieren een interactief elektronisch equivalent krijgen in het Brussels Gewest, zo meldt Brussels staatssecretaris voor Administratieve Vereenvoudiging Bruno De Lille (Groen) vandaag. De doelstelling past in het Brussels Plan voor Administratieve Vereenvoudiging, waarin het de doelstelling was om de administratieve rompslomp met 25 pct te verminderen tegen eind 2012.

Vanaf 2014 alle papieren formulieren elektronisch in Brussels Gewest

De administratieve lasten voor de departementen Economie, Werkgelegenheid en Openbare Aanbestedingen zijn in 2012 met bijna 30 procent gedaald tegenover 2007. De resultaten voor Milieuwetgeving en Ruimtelijke Ordening worden pas eind juni bekendgemaakt, maar ook daar zou de administratieve rompslomp aanzienlijk gedaald zijn. De administratieve vereenvoudiging maakt ondertussen ook deel uit van het federaal relanceplan. Het Brusselse plan moet administratieve aangelegenheden voor zowel bedrijven als burgers vergemakkelijken. "Burgers verliezen steeds minder tijd met vaak nutteloze en frustrerende procedures", zegt staatssecretaris Bruno De Lille. "Ondernemingen kunnen zich focussen op hun corebusiness, namelijk ondernemen." Voor burgers werd in 2012 onder meer het initiatief IRISbox gestart. Op dat elektronisch loket van het hoofdstedelijk gewest worden alle nieuwe formulieren van het Brussels ministerie en instellingen van openbaar nut aangemaakt. Door het e-loket te gebruiken winnen mensen tijd en verminderen of verdwijnen kosten, zoals postzegels en verplaatsingskosten. Op dit moment kunnen onder meer een bewijs van goed gedrag en zeden en een getuigschrift van gezinssamenstelling via IRISbox worden aangevraagd. Tegen 2014 zouden alle papieren formulieren elektronisch beschikbaar moeten zijn. De al bestaande documenten zijn te vinden op irisbox.irisnet.be. (COR 923 )

Onze partners