Vakbonden voeren volgende week actie bij callcenters tegen stress

(Belga) De christelijke en socialistische bediendebond houden volgende week sensibiliseringsacties in een aantal callcenters in ons land. Ze willen er het probleem van de hoge stress bij de werknemers aanklagen. De klant zou geen hinder van de acties ondervinden, want die blijven voorlopig beperkt tot sensibiliseren.

LBC en BBTK verwijzen naar een studie van de federale overheidsdienst Werkgelegenheid. “Die bevestigt dat de operatoren in een callcenter een hoger stressniveau hebben dan gemiddeld. Hun klanten zijn veeleisend, de controles intensief en er is veel routinewerk. Het personeelsverloop blijft groot als gevolg van de geringe aantrekkingskracht en de onzekere arbeidsovereenkomsten”, aldus de bonden. Ze hekelen ook het feit dat er goedkope contracten worden afgesloten om opdrachten binnen te halen, maar ten koste van de kwaliteit. De bediendebonden hopen op een beter sociaal overleg, dat de arbeidsvoorwaarden in de sector zou moeten verbeteren, bijvoorbeeld door opleidingsmogelijkheden, meer inspraak bij de planning van uurroosters. Vandaar de actieweek. Die start maandag om 10 uur aan het callcenter Stefanini in Evere. De militanten gaan er pamfletten uitdelen, net als “latjes om de stress te meten”. (DLA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content