Vakbonden slaan terug na ‘dubieuze’ studie over stakingen luchtverkeerleiders

© BI

Kostten de stakingen van de luchtverkeersleiders echt 12 miljard aan de Europese Unie? De vakbonden willen met een tegenstudie bewijzen dat meer dan de helft van alle vertragingen toe te schrijven is aan de luchtvaartmaatschappijen zelf.

‘Stakingen van luchtverkeersleiders hebben de Europese Unie 12 miljard euro gekost de voorbije zeven jaar.’ Met die spectaculaire titel pakte A4E (Airlines for Europe), een vereniging van Europese luchtvaartmaatschappijen, eind vorig jaar uit. Klopt niets van, zeggen de vakbonden nu. Zij kwamen maandag met een tegenstudie, waaruit onder meer moet blijken dat meer dan de helft van alle vertragingen van vliegtuigen toe te schrijven is aan de luchtvaartmaatschappijen zelf.

Tijdens een persconferentie in Brussel spraken de Europese vereniging van luchtverkeersleidersvakbonden (ATCEUC) en de Europese Transportarbeiders Federatie (ETF) van een gefabriceerde studie van A4E. ‘Die negeert officiële EU-statistieken, maakt de gegevensbronnen niet bekend en gebruikt een hoogst discutabele methodologie’, aldus Charles-André Quesnel van de ETF. ‘Maar zelfs als de cijfers van A4E juist zouden zijn, dan nog blijkt dat stakingen van luchtverkeersleiders een veel kleiner probleem vormen dan de hinder veroorzaakt door de luchtvaartmaatschappijen zelf’, voegde Quesnel toe.

Zo wees hij erop dat de economische impact van stakingen die A4E schat, ‘minder dan 0,01 procent van het bbp van de EU vertegenwoordigt’.

‘Pak onderliggende oorzaken aan’

Bovendien blijkt volgens hem uit officiële cijfers dat meer dan de helft van de vertragingen (51 procent) onder de verantwoordelijkheid valt van de luchtvaartmaatschappijen, terwijl stakingen van luchtverkeersleiders slechts 1 procent van de vertragingen zouden veroorzaken en maar 6 procent van de afgelaste vluchten. ‘Beschuldigingen uiten op basis van verkeerde cijfers is een absolute ‘no go”, vindt ATCEUC-voorzitter Volker Dick. Hij roept de Europese luchtvaartmaatschappijen op om constructieve gesprekken te voeren ‘om de onderliggende oorzaken van sociale onrust aan te pakken’.

En hij besluit: ‘Alleen met voldoende investeringen in personeel, technologie en infrastructuur zullen de prestaties van de ondernemingen verbeteren en kan de noodzakelijke capaciteitsuitbreiding bereikt worden.’

De vakbondsvereniging ATCEUC omvat naar eigen zeggen 32 bonden – ACV-Transcom in België – die samen meer dan 14.000 luchtverkeersleiders in Europa vertegenwoordigen. De lobbygroep A4E telt een 15-tal leden, onder wie Lufthansa Group, Ryanair, easyJet en Air France-KLM.

Partner Content