‘Vakbonden en directie Swissport weer aan het onderhandelen’

© Belga

‘We hebben een moeilijk maar constructief gesprek gehad. De vakbonden en directie zijn weer aan het onderhandelen met de bedoeling een akkoord te vinden over hun conflict.’ Dat heeft minister van Werk Monica De Coninck (SP.A) meegedeeld aan de pers.

De Coninck kon niet zeggen of de staking vandaag/woensdag nog beëindigd zou worden. “Ik kan niet in de toekomst kijken”, klonk het. Maar alles wijst erop dat de vakbonden en directie van Swissport nu tot de finish zullen gaan om een compromis te bereiken om de staking die de luchthaven nu al drie dagen lam legt, te beëindigen.

De minister zei dat ze duidelijk gemaakt had aan de partijen dat deze staking enorm veel weerklank kreeg in de media. Op de opmerking van journalisten waarom het overleg vannacht was afgesprongen, terwijl men toch dicht bij een akkoord was, zei ze dat dit wellicht het gevolg was van vermoeidheid bij de onderhandelende partijen. En waarom het nu wel kon? “Door de nieuwe ogen”, antwoordde de minister.

De Coninck gaf wel toe dat er nog twee harde noten om kraken zijn. Ze noemde die niet, maar het zal allicht over de werkdruk en de werkorganisatie bij Swissport gaan. Dat waren de twee knelpunten die de vakbonden expliciet noemden bij het begin van de bemiddeling van de minister van Werk.

‘Blij met initiatief van minister De Coninck’

De drie vakbonden drukten vooraf de hoop uit dat ze via de bemiddeling van de minister een uitweg kunnen vinden uit de patstelling, na drie dagen staking bij het afhandelingsbedrijf.

“Ik ben blij met dit initiatief van de minister”, zei Frank Moreels van de socialistische transportvakbond BTB. “Eindelijk iemand die naar ons wil luisteren. Hopelijk kan de minister na de luisterronde pistes aanreiken om uit de geblokkeerde situatie te geraken, want in het rechtstreeks overleg met de directie draaien we rondjes omdat de directie geen toegevingen wil doen op het vlak van de werkdruk.”

‘Luchtvaartmaatschappijen willen almaar goedkopere prijzen’
Ook volgens Kurt Callaerts van de christelijke vakbond ACV-Transcom zit het knelpunt bij de zware werkdruk voor de arbeiders. “Luchtvaartmaatschappijen willen almaar goedkopere prijzen aanbieden. Dit zet druk op hun leveranciers om te besparen, en dat gebeurt dan op kop van de arbeiders, aan wier loons- en arbeidsvoorwaarden wordt geknaagd, ondanks bestaande cao’s.”

Peter Börner van de liberale bond ACLVB vindt dat de bemiddeling van de minister echt nodig. “Hoe langer de staking duurt, hoe dieper het conflict zich nestelt. Er is nood aan een derde, neutrale partij die voor een sereen klimaat zorgt. Hopelijk vinden we hier een uitweg uit het conflict.”

Zonder akkoord uit elkaar
Bij de afhandelaar wordt sinds zondagavond gestaakt. Het personeel bij Swissport protesteert met de staking tegen de onderbezetting, die volgens de bonden leidt tot een te hoge werkdruk en ook de veiligheid van het personeel in het gedrang zou brengen.

Dinsdag rond 9 uur gingen directie en vakbonden rond de tafel zitten voor onderhandelingen. Die liepen zwaar uit en woensdagochtend gingen beide partijen zonder akkoord uit elkaar.

Staking wordt voortgezet

De vakbonden stelden volgens Thierry Vuchelen van de ACLVB dat ze na twee dagen staking van de directie minder toegevingen kregen dan dat ze bij vorige onderhandelingen voor de huidige staking wel bereikt hadden. Vuchelen gaat niet concreet in op de details, maar hij spreekt wel van woordbreuk van de directie.

Volgens Vuchelen wordt de stakingsactie gewoon voortgezet. “Wij kunnen de werknemers echt niet overtuigen om opnieuw aan de slag te gaan. We zijn er alleen maar op achteruit gegaan. Alle credibiliteit is weg.”

‘Langste staking sinds Sabena-periode’

Bij Brussels Airport wordt ondertussen gesproken van “een nieuw stakingsrecord sinds de tijd van Sabena”. “Het wordt stilaan tijd dat er beweging komt in het dossier”, zegt luchthavenwoordvoerder Jan Van der Cruysse, die spreekt van een “saturatiepunt”. De woordvoerder verwacht wel dat er woensdag minder vluchten zullen worden geannuleerd dan het vijftigtal vluchten dat zowel maandag als dinsdag moest worden afgelast.

Van der Cruysse wijst op de toenemende economische schade voor de luchthaven en de aanhoudende hinder voor de passagiers. Volgens Van der Cruysse worden luchtvaartmaatschappijen die zelf de bagage willen behandelen – “waar ze volledig het recht toe hebben” -, daar door de stakers toe verhinderd. De luchthaven begint voorts met plaatsgebrek te kampen om alle gestrande bagage te stockeren. Dinsdag was er sprake van minstens 10.000 stuks bagage.

Alleen handbagage

Brussels Airport vraagt reizigers om indien mogelijk alleen met handbagage te reizen en zeker geen belangrijke zaken in hun ruimbagage te steken. Op de website van de luchthaven staat een lijst van de meer dan dertig vliegtuigmaatschappijen die door de staking bij Swissport getroffen zijn. (Belga/TE/SD)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content