VAB vindt hervorming BIV "blinde belastingverhoging zonder positief milieueffect"

18/11/11 om 15:37 - Bijgewerkt om 15:37

(Belga) Mobiliteitsclub VAB is niet te spreken over de hervorming van de Belasting op Inverkeerstelling (BIV) die de Vlaamse regering vrijdag definitief heeft goedgekeurd. "Het gaat om een blinde belastingverhoging zonder positief effect voor het milieu", zegt VAB-woordvoerder Maarten Matienko. "Men verkwanselt hier een belangrijke kans om het wagenpark te vergroenen".

Volgens VAB zal de BIV voor de doorsnee gezinswagens duurder worden, terwijl ze voor de duurdere en zwaardere wagens met dieselmotor goedkoper zal worden. "In de berekeningsformule weegt de CO2-factuur te fel door. Dat is in het nadeel van de benzinewagens, terwijl benzinewagens op het vlak van luchtkwaliteit (fijn stof en NOx) veel beter scoren dan dieselwagens", legt Matienko uit. Matienko geeft het voorbeeld van de Peugeot 207 diesel, waarvan de BIV met 6 procent zou dalen, terwijl de BIV voor de Peugeot 107 benzine met bijna 50 procent zou toenemen. "Men gaat dus verder met de verdieseling van het wagenpark, terwijl benzinewagens veel beter scoren voor fijn stof en NOx. Vlaanderen scoort al slecht voor de Europese normen voor fijn stof en NOx. Dat zal er met deze maatregel niet op verbeteren", aldus Matienko. Bovendien is de berekeningsformule volgens de VAB-woordvoerder "veel te complex" en zullen veel mensen niet vooraf kunnen achterhalen wat hun BIV zal zijn. "Denk aan de verkoop van tweedehandswagens tussen particulieren. De koper zal wellicht pas bij zijn aanslagbiljet merken hoeveel zijn BIV zal bedragen. Op die manier kan je natuurlijk het aankoopgedrag niet sturen", stelt Matienko. Als de Vlaamse regering de hervorming van de BIV niet bijstuurt, zal de houding van VAB ten opzichte van het milieubeleid van de Vlaamse regering "veel radicaler" worden, zo waarschuwt Matienko nog. (JDH)

Onze partners