VAB: 'Overheid hanteert een asociaal anti-dieselbeleid'

26/07/15 om 08:50 - Bijgewerkt om 08:54

Bron: Knack

De federale overheid heeft beslist om de prijzen van diesel en benzine naarelkaar toe te laten groeien, tot ze in 2018 gelijk zijn. Daarmee is het pro-dieselbeleid van vorige regeringen helemaal gestuit. De slinger slaat volgens VAB nu te fel door naar deandere kant. De mobiliteitsclub spreekt van een asociaal anti-dieselbeleid.

VAB: 'Overheid hanteert een asociaal anti-dieselbeleid'

© belga

De tijd dat dieselwagens zonder roetfilter van de federale regering een ecopremie kregen, ligt nog niet zo ver achter ons. Nu is het tij gekeerd, merkt VAB. "Op alle beleidsniveaus wordt een anti-dieselbeleid gevoerd", aldus woordvoerder Maarten Matienko.VAB ervaart hierbij vooral alle gebrek aan rechtvaardigheid.

"De maatregelen zullen immers enkel gevoeld worden door mensen die met een privéwagen rijden. Concreet zal de dieselprijs tegen 2018 met 10,6 eurocent aan accijnzen toenemen. Daarbij moet nog 21 procent BTW gerekend worden. Dit bekent dat de pompprijs met 12,8 eurocent stijgt. Voor de dieselrijders betekent dit een jaarlijkse meerkost van 95 tot 133 euro. Wie met een firmawagen rijdt, zal de verhoging niet voelen."

Overgangsperiode

Ook op Vlaams niveau wordt de dieselrijder de pineut. "De jaarlijkse autobelasting die minister Turtelboom nog dit jaar wil hervormen, zal een lastenverhoging voor dieselwagens inhouden.Gelukkig heeft de minister al toegezegd een overgangsperiode in te bouwen."

Tot slot is er nog het stedelijk niveau, met de stad Antwerpen op kop."Tegen 2020 mag één op twee huidige dieselwagens niet meer de stad in. Studies en buitenlandse voorbeelden wijzen nochtans uit dat een verstandig parkeer- en toegangsbeleid veel meer effect heeft op de luchtkwaliteit. Ook hier zal de gebruiker van een firmawagengeen last van ondervinden. De Vlaamse overheid wil trouwens dat nog meer steden dit Antwerpse voorbeeld volgen.

Conclusie: op alle beleidsniveaus wordt een anti-dieselbeleid gevoerd. Wij vragen nu een langere overgangsperiode met sociaal corrigerende maatregelen. Uit ons onderzoek blijkt immers dat particuliere autobezitters slechts om de 8,5jaar (diesel) en 9,5 jaar (benzine) vana uto veranderen. Daar moet de overheid rekening mee houden!" (DeZondag/sb)

Lees meer over:

Onze partners