Uniforme sigarettenpakjes: ook in België?

© AFP

De Stichting tegen Kanker is een invoering genegen, Unizo waarschuwt voor een negatieve impact op de economie.

De Australische regering heeft van het hoogste gerechtshof groen licht gekregen om tabaksfirma’s te verplichten hun sigaretten te verkopen in uniforme olijfgroene pakjes zonder opvallende merksymbolen. De beslissing kan een precedent zijn voor andere landen. De Stichting tegen Kanker is een invoering in België alvast genegen, ondernemersorganisatie Unizo waarschuwt voor een negatieve impact op de economie.
“Generieke pakjes maken sigarettenpakjes minder aantrekkelijk, vooral voor jongeren, en laten de gezondheidswaarschuwingen beter uitkomen”, zegt Luk Joossens van de Stichting tegen Kanker.

“België hangt echter af van de Europese regelgeving, maar we verwachten dat de Europese Commissie eind dit jaar met een voorstel komt met betrekking tot de tabaksverpakkingen”.

‘Haaks op antitabaksbeleid’
Omdat als gevolg van een dergelijke maatregel geen merknaam meer zou mogen worden afgebeeld op de verpakking van tabakswaren, zal er geen onderscheid meer zichtbaar zijn tussen de klassieke sigarettenmerken en de veel goedkopere generieke of huismerken, zo zegt Unizo, met als gevolg een structurele prijs- en dus margeverlaging.

“Nu reeds zijn er discounts die tabak onder eigen naam of als zogenaamd wit product verkopen. De kostprijs van zulke goedkope sigaretten ligt tot 30 procent lager dan de bekende merken,” luidt het.

“Niet alleen de winkeliers zullen hiervan een enorme economische schade ondervinden, zo’n maatregel zou bovendien haaks staan op het antitabaksbeleid dat de Belgische regering de afgelopen tien jaar heeft gevoerd en waarbij men de verkoopprijs fors heeft verhoogd om mensen het roken te ontraden”.

De Stichting tegen Kanker is het daar niet mee eens. Joossens: “Als de prijzen dalen, verhoog je eenvoudigweg de belastingen en zo neutraliseer je dat effect onmiddellijk.”

NSZ: ‘Schaden economie en gezondheid is er niet mee gebaat’
Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen hoopt dat de Europese Commissie de maatregel niet zal aanbevelen aan de Europese lidstaten. Volgens de zelfstandigenorganisatie is het reeds wetenschappelijk bewezen dat de onheilspellende foto’s of logo’s, zoals die in België sinds juni 2007 bestaan, geen invloed hebben op het rookgedrag en dus de gezondheid van de mens. Daarentegen is er wel impact op de economie.

De tabaksfabrikanten investeren heel veel om zich te onderscheiden van andere goedkopere merken en zeker van witte producten die vaak in de grootwarenhuizen worden verkocht. Indien elk pakje er gelijkaardig uitziet, op een merknaam in kleine letters na, dan is de kans groot dat goedkopere merken beter zullen verkopen dan andere, wat slecht is voor de kleine winkels die vaak de bekendere merken aanbieden, aldus het NSZ. “Bovendien brengt het wijzigen van de verpakking altijd heel wat rompslomp mee voor minder courante merken.”

Geen afschrikking
Onderzoekers van de Universiteit Maastricht kwamen tot de bevinding dat er geen wetenschappelijk bewijs is dat angstaanjagende voorlichting ook effectief werkt. Omdat de waarschuwingen ook averechts kunnen werken, raden ze aan te stoppen met die vorm van voorlichting. (Belga/KVDA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content