Unieke stunt: Knack vandaag gratis bij de bakker op 600.000 exemplaren

Het nieuwsmagazine Knack is vandaag in heel Vlaanderen samen met De Zondag gratis verkrijgbaar bij de bakker. Nooit eerder is een vergelijkbaar magazine verspreid op 600.000 exemplaren.

Waarom doet Knack dit?

Rik De Nolf, CEO Roularta Media Group (RMG) : Knack heeft een nieuwe lay-out en een nieuw concept. We willen dit aan zoveel mogelijk mensen bekend maken. Door Knack bij De Zondag te steken, bereiken we 600.000 gezinnen in Vlaanderen. Zij kunnen zo kennismaken met het nieuwsmagazine van Knack. Ze krijgen ook de mogelijkheid om een proefabonnement van 6 weken te nemen tegen een gunstprijs.

Jörgen Oosterwaal, hoofdredacteur Knack: We willen zoveel mogelijk mensen tonen wat we te bieden hebben, zowel mensen die welwillend tegenover ons staan als mensen die anders zelfs niet zouden overwegen om Knack te lezen. Omdat ze denken dat het een ietwat belegen blad is voor hun ouders, of enkel voor lezers met minstens twee universitaire diploma’s.

We willen tonen dat die vooroordelen niet kloppen, dat Knack een blad is voor iedereen van pakweg 16 tot 106 die ernstig en betrouwbaar geïnformeerd wil worden over wat er in de wereld gebeurt, maar die tegelijkertijd ook graag lacht, en van het leven geniet. Voor mensen die willen weten wat er zich in de Wetstraat én op het Tahrirplein afspeelt, maar die ook graag een goed boek lezen, een film meepikken, naar muziek luisteren, op citytrip gaan.

Want vandaag krijg je bij de bakker alleen Knack gratis mee, maar voor onze abonnees en in de krantenwinkels zijn wij een deel van een pakket: Knack, Weekend Knack, Focus Knack en Knack Bodytalk. Een uniek informatiepakket voor ieder modern gezin.

Wat houdt de vernieuwing van Knack in? Jörgen Oosterwaal: De dag dat ik als hoofdredacteur begon had de redactie net een hele nieuwe layout, inclusief enkele nieuwe rubrieken, bedacht. Want ieder instituut heeft na meer dan 40 jaar wel nood aan een zandstraalbeurt en een likje verf. De voorbije zes weken hebben we die plannen uitgevoerd en verfijnd. Omdat we nogal tevreden zijn met het resultaat van dat intensieve groepswerk willen we het vandaag aan zoveel mogelijk mensen tonen.

Ik zou dus zeggen: ga naar de bakker en laat je verrassen, maar vooral: koop en lees Knack ook de komende weken en maanden. Want de vernieuwing zal niet stoppen. Integendeel, dit is nog maar een eerste etappe.

De magazines staan onder druk. Knack doet het in vergelijking met de concurrentie nog goed, maar heeft toch ook te maken met dalende verkoopscijfers. Hoe ziet u de toekomst van Knack?

Rik De Nolf: Voor een blad als Knack zijn vooral de abonnementen heel belangrijk. Het aantal abonnees blijft stabiel. We zijn constant op zoek naar manieren om nieuwe abonnees te werven. Het internet geeft ons nieuwe mogelijkheden. Mensen leren Knack kennen via de website Knack.be en we verkopen meer en meer gecombineerde print en digital abonnementen.

Wij hebben natuurlijk te maken met een moeilijke economische situatie, maar de toekomst van Knack is vooral een kwestie van de kwaliteit van het magazine.

Jörgen Oosterwaal: Het blad heeft alles om nieuwszoekers in deze woelige tijden inzicht en houvast te bieden. Want of het nu op de financiële markt is of op de informatiemarkt: mensen willen zekerheid en betrouwbaarheid. En als we er nog beter in worden om die degelijke en betrouwbare informatie in soepel Nederlands te verpakken, met af en toe wat gevoel voor relativering en voor humor, en met ook wat aandacht voor de goede dingen in de wereld en in het leven, dan lacht de toekomst ons tegemoet.

Ik behoor dus zeker niet tot de onheilsprofeten die roepen dat de print dood is. Toen de televisie opkwam, waren er ook die meteen het einde van de radio voorspelden. Maar vandaag is de radio in uitstekende doen en nog altijd onmisbaar. Ik ben ervan overtuigd dat ook wij onze onheilsprofeten zullen overleven.

Knack.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content