Unicef België trekt aan alarmbel voor ongelijkheid op school

(Belga) VN-kinderrechtenorganisatie Unicef België trekt aan de alarmbel voor de ongelijkheid in de Belgische scholen. “Voor heel wat maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren is de school een waar hindernissenparcours dat kwetst en uitsluit”, stelt een nieuw rapport van de organisatie, op basis van getuigenissen van een duizendtal jongeren tussen 6 en 18 jaar oud.

Unicef wijst op het belang van participatie van jongeren. “De meest kwetsbaren worden vaak als slachtoffer bestempeld, maar niet als een actor”, aldus Isabelle Marneffe, directeur Communicatie en Programma’s van Unicef België. “Zij worden weggelaten uit de debatten, maar zijn als ervaringsdeskundigen een belangrijke bron van informatie.” Bij de voorstelling van het rapport hekelde kinderrechtenofficier Gaelle Buysschaert dat de socio-economische situatie van de kinderen zwaar doorweegt op hun leerprestaties, meer dan inzet en prestaties. Zo is de kans dat leerlingen met laagopgeleide ouders afstromen naar het BUSO, vier keer hoger dan bij kinderen van hoogopgeleide ouders. Het onderwijssysteem houdt die ongelijkheid in stand en reproduceert die, klonk het donderdag. Uit het rapport blijkt voorts dat de leerkrachten een heel belangrijke plaats innemen voor de leerlingen, maar die relatie is niet altijd ideaal door misverstanden en vooroordelen. Ook hekelen de leerlingen het watervalsysteem en het zittenblijven, dat zij als kwetsend ervaren en een bron van pesten kan zijn. Daarnaast wordt gewezen op het belang van de schoolinfrastructuur. In het rapport doet de organisatie een zevental aanbevelingen voor gelijke onderwijskansen aan beleidsmakers, actoren uit het onderwijs, kinderen en ouders. (MVL)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content