Uitgever Keizer van Oostende: '99,6 procent van de inhoud is correct'

29/05/12 om 13:37 - Bijgewerkt om 13:37

'99,6 procent van de inhoud van 'De Keizer van Oostende' is correct. Er is dus duidelijk sprake van degelijke onderzoeksjournalistiek'. Dat verklaarde uitgever André Van Halewyck.

Uitgever Keizer van Oostende: '99,6 procent van de inhoud is correct'

© Belga

"99,6 procent van de inhoud van 'De Keizer van Oostende' is correct. Er is dus duidelijk sprake van degelijke onderzoeksjournalistiek". Dat verklaarde uitgever André Van Halewyck op de persconferentie van het omstreden boek van VRT-journalisten Wim Van den Eynde en Luc Pauwels, waarop uitgever en auteurs de kritiek van SP.A-vicepremier Johan Vande Lanotte wilden weerleggen.

Volgens Van Halewyck kunnen 62 van de 65 punten van kritiek van de minister naar de prullenbak, voor drie punten is er iets te zeggen. Bij het boek is overigens een addendum toegevoegd waarop twee aanpassingen aan de tekst worden doorgevoerd over het dossier rond Electrawinds.

Zo werd de conclusie op basis van het rapport van Graydon over Electrawinds, na een aangetekend schrijven van het bedrijf, aangepast van "als het bedrijf niet snel nog extra vers kapitaal vindt, is het faillissement niet meer zo veraf" naar "de financiële toestand is op middellange termijn niet schitterend".

'Argumenten Vande Lanotte van een ondraaglijke lichtheid'

De dag voor de publicatie van het boek legde Vande Lanotte aan een aantal journalisten een lijst voor met 65 fouten of insinuaties die hij ontdekt had. Daags nadien stelden de uitgever en auteurs een document voor waarin op elk van deze punten ingegaan wordt. De uitgever omschreef op de VRT-radio de argumenten van Vande Lanotte als van een "ondraaglijke lichtheid".

Wim Van den Eynde benadrukte dat hij een boek over Oostende en de manier waarop lokale politiek functioneert voor ogen had. Johan Vande Lanotte was daar een element in, maar zijn persoon werd gaandeweg relevanter wegens het aspect belangenvermenging.

Onduidelijkheid

Luc Pauwels werd bij het project betrokken omdat hij energiespecialist was op de VRT-redactie. Hij verklaarde dat hij aan een ronde bezig was bij de elektriciteitsproducenten.

"Maar zou men mij iets anders verteld hebben als ik aan een item bezig was voor het VRT-journaal dan als ik een boek aan het schrijven was?", aldus
Pauwels, die erkende dat hij misschien in de fout was gegaan door deze onduidelijkheid. Hij stond wel achter de "bewarende maatregel" die de VRT tegen hem heeft uitgevaardigd.

Die deontologische regel werd toegepast omdat hij als energiejournalist in conflict was gekomen met de bevoegde minister, zo legde Pauwels uit.

Van Halewyck hekelt dat VRT-journalisten geen onderzoek voor derden meer mogen doen

André Van Halewyck hekelde ook de aankondiging van VRT-hoofdredacteur Luc Rademakers dat VRT-journalisten geen onderzoek meer mogen doen voor derden omdat de openbare omroep voor de nodige omkadering kan zorgen.

Dat dit ook in een commerciële omgeving kan, bewijst volgens hem het feit dat boeken van Van Halewyck in het verleden hebben geleid tot twee parlementaire onderzoekscommissies. (Belga/SD)

Onze partners