Twitteractie Lidl: "Impact van Twitter nog altijd onderschat"

11/12/12 om 14:11 - Bijgewerkt om 14:11

(Belga) Bedrijven hebben nog altijd weinig kennis van sociale media in het algemeen. Zo is er weinig voeling met en kennis van Twitter, vertelt professor sociale media aan de Vlerick Hogeschool Steven Van Belleghem dinsdag aan Belga. Warenhuisketen Lidl kende een onverwacht succes met een Twitteractie, waarbij 10.000 voedselpakketten aan de voedselbanken geschonken worden.

Twitteractie Lidl: "Impact van Twitter nog altijd onderschat"

"Lidl was wat overmand door het succes", stelt Van Belleghem. "Ze maakten enerzijds een inschattingsfout door de reactie van de gebruikers te onderschatten. Ik vind het anderzijds heel mooi dat een bedrijf 200.000 euro schenkt aan een goed doel." Lidl beloofde vijf voedselpakketten ter waarde van 20 euro weg te geven aan de voedselbanken per tweet over de actie. Uiteindelijk leverde dat meer dan 1.500 tweets op, of meer dan 7.500 voedselpakketten. De keten besloot dat aantal naar 10.000 te verhogen. Een positieve actie voor de maatschappij die het bedrijf meer zichtbaarheid geeft, maar wel onderschat werd, meent Van Belleghem. De professor stelt dat bedrijven ofwel verrast zijn dat er niets gebeurd met een actie op Twitter, ofwel een positieve conversatie op gang brengen zoals in het geval van Lidl. Daarnaast kan zo'n actie ook overgenomen worden door de gebruikers en zelfs tegen de initiatiefnemers keren. Hij vindt het wel vreemd dat de warenhuisketen per tweet vijf pakketten of 100 euro weggeeft, wat de actie laagdrempelig maakte. Volgens de professor liet Lidl de actie los op de microblogsite, terwijl door de liefdadigheidsactie te plafonneren enkele negatieve ondertonen vermeden konden worden. (ANA)

Onze partners