Twitteractie Lidl - "Algemene kennis sociale media hinkt in België nog achterop"

11/12/12 om 15:47 - Bijgewerkt om 15:47

(Belga) Op vlak van algemene kennis over nieuwe media hinkt België nog achterop in vergelijking met landen als de Verenigde Staten en Nederland. "Het gaat om een technologiemarkt die nog volop in ontwikkeling is", zegt IT-expert Peter Hinssen aan Belga. Warenhuisketen Lidl kende een onverwacht succes met een actie op microblogsite Twitter, waarbij 10.000 voedselpakketten aan de voedselbanken geschonken worden.

Twitteractie Lidl - "Algemene kennis sociale media hinkt in België nog achterop"

Hinssen geeft het voorbeeld van de Amerikaanse fastfoodketen Taco Bell, die in een klein gebied een nieuw product kan lanceren en daarna op Twitter opvolgt wat de consumenten ervan vinden, vooraleer het product nationaal in te voeren. Dergelijke bedrijven halen cijfers en informatie uit nieuwe media, terwijl België op dat vlak nog achterop hinkt. Hinssen wijst ook op het toenemende belang van nieuwe media op vlak van dienstverlening aan de klanten. Zo kunnen klanten op Twitter hun klachten kwijt over bepaalde producten van bedrijven, of informatie vragen, waarbij ze evenwel een snel antwoord verwachten. "Dat gaat steeds meer impact hebben", stelt Hinssen. "Als bedrijf moet je je wapenen om daar snel en adequaat mee om te kunnen gaan." Lidl beloofde vijf voedselpakketten ter waarde van 20 euro weg te geven aan de voedselbanken per tweet over de actie. Uiteindelijk leverde dat in 24 uur meer dan 1.500 tweets op, of meer dan 7.500 voedselpakketten. De keten besloot dat aantal naar 10.000 te verhogen, maar zei wel " aangenaam verrast" te zijn door het succes. (DLA)

Onze partners