Tweerichtingsfietspad is minder veilig

(Belga) Fietsers lopen het meeste risico om betrokken te raken bij een ongeval op rotondes, kruispunten, tweerichtingsfietspaden en fietspaden naast een parkeerstrook. Dat zegt een groep verkeersdeskundigen na een diepgaande analyse van meer dan 8.100 ongevallen met fietsers die tussen 2000 en 2010 in de politiezone Antwerpen zijn gebeurd. Het is de eerste keer dat zo’n diepgaand onderzoek werd gevoerd naar ongevallen met fietsers, schrijven Het Nieuwsblad en De Standaard dinsdag.

De ongevallen werden op vraag van Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) en in opdracht van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde bestudeerd met gespecialiseerde software gekoppeld aan gedetailleerde informatie over de inrichting van de wegen. Crevits wil aan de hand van de studie de nodige maatregelen doorvoeren om fietsen veiliger te maken. Fietsers die over een tweerichtingsfietspad moeten, lopen 60 procent meer kans op een ongeval dan fietsers die een apart fietspad hebben. Zeker bij in- en uitritten van winkels is het uitkijken, omdat automobilisten geen fietsers uit beide richtingen verwachten. Op kruispunten stijgt die kans met 90 procent. Bij één op de zes ongevallen op kruispunten zijn fietsers betrokken, op rotondes nog vaker. Dat komt omdat de fietspaden op rotondes vaak in de dode hoek van bestuurders zitten, waardoor automobilisten fietsers niet zien aankomen. (SVR)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content