Twee doden door besmette zalm in Nederland

13/10/12 om 08:18 - Bijgewerkt om 08:18

(Belga) In Nederland zijn twee oudere mensen vermoedelijk overleden nadat ze zalm hadden gegeten die besmet was met de salmonellabacterie. Het Nederlandse Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) ziet bij de twee sterfgevallen een mogelijk verband met de bacterie die in gerookte zalm van visfabrikant Foppen uit Harderwijk is aangetroffen.

Dat heeft een woordvoerster van het RIVM zaterdag gezegd. Ze bevestigde een bericht daarover in dagblad de Stentor. Tot nu toe zijn in Nederland zeker 550 mensen, onder wie opvallend veel vrouwen, ziek geworden door de besmette zalm. Op basis van het grote aantal zieken door de uitbraak en vaste rekenmodellen schat het RIVM dat er uiteindelijk 17 mensen aan kunnen overlijden. Alle zalmproducten die besmet zijn met de zeldzame bacterie Salmonella Thompson, zijn inmiddels uit de winkels gehaald. Het RIVM waarschuwde mensen er deze week wel voor dat ze mogelijk nog besmette zalm in de vriezer of de koelkast hebben liggen. Die moet worden weggegooid. Ook in België werden diverse producten teruggeroepen. Mensen met een salmonellabesmetting kunnen last krijgen van koorts, diarree, overgeven, misselijkheid, buikkrampen en hoofdpijn. Niet iedereen die de besmette zalm heeft gegeten, wordt er ziek van. (SVR)

Onze partners