TreinTramBus bedankt werkwilligen en pleit voor langetermijnperspectief bij spoor

06/01/16 om 14:08 - Bijgewerkt om 14:08

Bron: Belga

(Belga) Reizigersvereniging TreinTramBus betreurt de tweedaagse stakingsactie op het spoor, maar ze bedankt de spoormannen en -vrouwen die wel hun verantwoordelijkheid genomen hebben en de treindienst in Vlaanderen en Brussel gaande houden. TreinTramBus roept ook de spoorwegmaatschappij NMBS en de regering op om nu perspectieven voor het spoorvervoer op lange termijn te creëren.

TreinTramBus bedankt werkwilligen en pleit voor langetermijnperspectief bij spoor

TreinTramBus bedankt werkwilligen en pleit voor langetermijnperspectief bij spoor © BELGA

"Dat er ondanks de staking toch veel treinen rijden in Vlaanderen en in Brussel, is te danken aan de spoormensen die normaal hun werk uitvoeren", zegt Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus. "We danken ook de NMBS en Infrabel, die alles op alles zetten om de reizigers op hun bestemming te brengen." Voor de reizigersvereniging is het nu essentieel dat de regering en de NMBS-top het beleid omgooien en een perspectief creëren op lange termijn. "De files waren in 2015 langer dan ooit. Als we dit land ooit terug vlot willen krijgen, dan hebben we een sterk spoornet nodig, met een veel beter aanbod", zegt Vanseveren. "De NMBS kan dat niet alleen oplossen. Terwijl de behoeften inzake mobiliteit toenemen, dreigen de spoorwegen 3 miljard euro - een vijfde van hun overheidstoelage - te verliezen. Zonder bijsturing van het riante subsidiebeleid voor de salariswagens en een degelijke visie over de rol van het spoor op beleidsniveau, zullen we blijven aanmodderen. De hoge vergoeding die Infrabel vraagt om een trein over zijn sporen te laten rijden, maakt elke bijkomende trein onbetaalbaar." De ideeë die gelanceerd werd om de treindiensten te splitsen in Vlaamse en Waalse treinen, valt slecht bij TreinTramBus. "Het houdt geen steek om het hele spoorplan op zijn kop te zetten voor een paar stakingsdagen per jaar." TreinTramBus klaagde al het feit aan dat te veel treinen hun eindhalte hebben aan de landsgrens: Essen, Hamont, De Panne. "Nu zouden de reismogelijkheden nog verder worden beknot door treinen niet meer over de taalgrens te laten rijden. Het voorgestelde alternatief - treinen van Antwerpen via Brussel naar Gent - heeft voor de reizigers geen meerwaarde: niemand maakt zo'n omweg", aldus TreinTramBus. (Belga)

Onze partners