Live Treinstaking: 'We zijn niet blij met de hinder die we veroorzaakten, maar hadden geen andere keuze'

11/12/14 om 10:22 - Bijgewerkt om 15:16

Door een 24 urenstaking op het spoor is het treinverkeer over het hele land ernstig verstoord. Tot de staking werd opgeroepen door de treinbestuurdersvakbond ASTB. Volg hier LIVE.

Treinstaking: 'We zijn niet blij met de hinder die we veroorzaakten, maar hadden geen andere keuze'

© Belga

  • Kevin Van der Auwera

    'Niet blij met de hinder die onze actie veroorzaakt'

    'Met het schaamrood op de kaken moet ik bekennen dat we zelf niet blij zijn met de hinder die onze actie veroorzaakt', aldus nog Reynhout. 'Maar we staan met de rug tegen de muur. Dan blijft niets anders over dan staking als actiemiddel.'

    'Sommigen zeggen: "Er is toch al die staking van volgende maandag, volstaat het niet om daaraan deel te nemen?" Daarop zeg ik, dat onze actie zou verdrinken in het algemene protest. Daarom dus de afzonderlijke actiedag van vandaag. Die was al lang aangekondigd.'

    'De treinbestuurders doen dit niet voor hun plezier: ze verliezen een dag van hun salaris en ze krijgen hiervoor ook geen syndicale vergoeding.'

  • Wat brengt de avondspits?

    'Het is moeilijk te voorspellen hoe de avondspits op het spoor zal verlopen', zegt NMBS-woordvoerster Frieke Neyrinck op Radio 1. Veel hangt af van hoe de actievoerders zich de komende uren verder organiseren. De NMBS raadt de reizigers aan om zich goed te informeren via de verschillende kanalen.

  • 'Situatie op het spoor is nog niet verbeterd sinds vanmorgen, wel integendeel'

    "De situatie op het spoor is nog niet verbeterd sinds vanmorgen, wel integendeel", zegt VTM NIEUWS-journaliste Aagje Vanthomme vanuit het station Brussel-Zuid. Bekijk hier de video.

    Aagje Vanthomme vanuit het station Brussel-Zuid

    Aagje Vanthomme vanuit het station Brussel-Zuid © BELGA

  • 'We hadden geen andere keuze dan te staken'

    "We hebben veel begrip voor de verontwaardiging van sommige reizigers, en verontschuldigen ons voor de hinder, maar we hadden geen andere keuze dan te staken vandaag." Dat heeft Marcos Reynhout, Vlaams verantwoordelijke van het Autonoom Syndicaat van Treinbestuurders (ASTB), gezegd op een persconferentie aan het Zuidstation in Brussel. Volgens het ASTB heeft de helft van de treinbestuurders van de NMBS aan de staking deelgenomen.

    "We hebben sinds september tien vergaderingen gehad met de NMBS-directie over onze eisen, maar ze blijven doof en blind", zegt Reynhout.

    De eisen van het ASTB gaan onder andere over een barema-aanpassing (zeg maar loonsverhoging), en een vereenvoudiging van het ingewikkelde premiesysteem.

    Volgens Reynhout is een op de drie treinbestuurders lid van het ASTB. "Wij worden afgeschilderd als een kleine, Waalse vakbond", zegt Reynhout. "Maar we tellen in Vlaanderen toch al zo'n 500 leden op een totaal van 1.200 à 1.300 in het hele land."

  • 'Bij de andere stakingen komen onze eisen niet aan bod'

    "In de staking van maandag gaan onze eisen volledig verloren. Dit is de enige manier om ze kenbaar te maken", zei ASTB-ondervoorzitter Jorgen Vanhove over de acties van de treinbestuurders in De Ochtend op Radio 1. "We worden maar als 'een kleine Waalse vakbond' beschouwd, maar ondertussen is het tegendeel bewezen."

    "Het is de eerste keer dat de treinbestuurders staken, de andere stakingen zijn politieke stakingen", aldus nog Vanhove.

  • Impact staking veel groter in Wallonië dan in Vlaanderen

    De impact van de staking is veel groter in Wallonië dan in Vlaanderen, zegt NMBS-woordvoerster Frieke Neyrinck. Ongeveer 60 procent van de treinen op het Belgische spoorwegnet rijdt. Hoewel ASTB, een niet-erkende NMBS vakbond, sterk staat in Wallonië zijn er ook stakingsposten in Mol, Brugge en Oostende. Neyrinck waarschuwt wel dat de situatie in Vlaanderen in de loop van de ochtend is verslechterd. "Tussen Antwerpen en Brussel rijden niet langer drie op de vier treinen maar nog slechts de helft. Ook tussen Gent en Antwerpen rijdt nog maar een op de twee treinen", aldus Neyrinck. Vooral het treinverkeer vanuit Oostende, Leuven, Hasselt en Namen ondervindt hinder van de stakingsactie.

  • Treinverkeer van en naar luchthaven ondervindt relatief weinig hinder

    Het treinverkeer van en naar de luchthaven in Zaventem ondervindt relatief weinig hinder. "Vier op de vijf treinen naar de luchthaven rijden", meldt Brussels Airport donderdagochtend via Twitter.

  • NMBS veroordeelt staking

    De actie valt niet in goede aarde bij de NMBS-top. "De NMBS veroordeelt met klem deze stakingsactie die plaatsvindt op een moment dat onze reizigers al door verschillende intersectoriële stakingen op de proef worden gesteld", liet de spoorwegmaatschappij woensdag weten.

  • Zwaarste ochtendspits van het jaar op Vlaamse snelwegen

    De combinatie van een treinstaking en een reeks kleine incidenten op de wegen heeft donderdagochtend geleid tot 290 kilometer file op de Vlaamse snelwegen. "Daarmee is het de zwaarste ochtendspits van het jaar in Vlaanderen", zegt Hajo Beeckman van het Vlaams Verkeerscentrum.

    In heel België liep de filelengte op tot 365 kilometer, de op een na zwaarste ochtendspits van het jaar.

    In heel België liep de filelengte op tot 365 kilometer, de op een na zwaarste ochtendspits van het jaar. © Belga

  • Aantal stakingsdagen bij spoor bijna gehalveerd in 2014

    De teller van stakingsdagen bij het spoor zal in 2014 eindigen op tien, tegen achttien vorig jaar. Dat schrijft L'Echo. Het cijfer van tien is inclusief de staking van de treinbestuurdersvakbond ASTB donderdag en de nationale staking van 15 december. Van de tien stakingsdagen - waarvan er vier wilde stakingen waren - hadden er slechts drie te maken met problemen binnen de NMBS. De zeven andere werden georganiseerd om maatregelen van de regering-Michel aan de kaak te stellen. In 2013 telde de NMBS achttien stakingsdagen, waarvan twee wilde stakingen. Volgens L'Echo namen ongeveer 3.000 spoorweglui deel aan de provinciale actiedagen die werden georganiseerd door het nationale vakbondsfront.

Onze partners