Treinongeval: ‘Zwarte doos onthult chronologie’

© BELGA

De zwarte doos van de passagierstrein heeft de eerste technische elementen onthuld over wat er juist gebeurd is tijdens het ongeval in Saint-Georges-sur-Meuse van zondag, waarbij drie doden vielen.

Dat schrijft Le Soir.

De zwarte doos, die dinsdag werd teruggevonden, heeft volgens de krant aangetoond dat de trein, die langs achter inreed op een goederentrein die stilstond op hetzelfde spoor, op het moment van de botsing nog aan 90 kilometer per uur reed. De trein reed voorbij het dubbele gele licht en de bestuurder zou aangegeven hebben dat hij het licht had opgemerkt, waardoor het automatische remsysteem werd uitgeschakeld. De trein is uiteindelijk pas beginnen remmen als de goederentrein al in zicht was.

Enkele andere elementen van het ongeval kwamen ook al aan het licht, maar daarvoor ontbreken nog de verklaringen en motivaties, en daarover moeten de onderzoeken dus meer duidelijkheid brengen, aldus Le Soir.

Spoor vrij

Het tweede spoor dat zondagavond beschadigd geraakte bij de botsing is intussen terug in gebruik genomen.

Dat meldt spoorwegnetbeheerder Infrabel. “De treinen zullen donderdag weer over twee sporen rijden”, aldus Infrabel-woordvoerder Frédéric Sacré. Daardoor zal het treinverkeer tussen Namen en Luik weer normaal verlopen.

(Belga/RR)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content