Treinongeval Wetteren: Aantal gewonden loopt op tot 33

© Belga

Na het treinongeval in Wetteren hebben ondertussen al 33 mensen zich met medische klachten gemeld bij de hulpdiensten. Geen van hen verkeert echter in levensgevaar.

De balans van het treinongeval in Wetteren is door gouverneur Jan Briers en burgemeester Alain Pardaen bijgesteld naar 1 dode en 33 gewonden. Geen van de gewonden verkeert echter in levensgevaar. Onderzoek moet uitmaken of er een rechtstreeks verband is tussen de slachtoffers en het treinongeluk.

Nacht verliep sereen

De 500 bewoners die na het ongeval geëvacueerd werden, kunnen voor zondagnamiddag nog niet naar huis, omdat er in de rioleringen in de ontruimde zone nog steeds een kleine hoeveelheid toxische stoffen wordt gemeten (in Schellebelle en Serskamp kunnen de maatregelen wel opgeheven worden).

De meesten van hen vonden onderdak bij familie of vrienden, maar tachtig mensen overnachtten in de school Mariagaard in Wetteren. Briers en Pardaen, die de geëvacueerde bewoners in de school bezochten, spreken van “een serene sfeer”.

De goederentrein ontspoorde zaterdagochtend rond 2.30 uur aan de spoorwegtunnel in de Victor Van Sandelaan. Drie wagons vlogen in brand en er waren ook ontploffingen. De brandende wagons bevatten de giftige stof acrylnitryl. Tijdens het blussen werden op enkele plaatsen in de riolering en bovengronds toxische waarden gemeten.

De brandende wagons waren rond 18 uur gedoofd. Ze zijn onder een laag schuim gezet. Metingen van de luchtkwaliteit op straat gaven een goed resultaat.

Nog geen oorzaak bekend

Over de oorzaak van het ongeval is nog niks bekend, maar het treinverkeer op de spoorlijn Denderleeuw-Gent is voor langere tijd onmogelijk.

Bijzondere Commissie Spoorveiligheid samenroepen
Sp.a-Kamerlid David Geerts, de voorzitter van de Bijzondere Commissie Spoorveiligheid, wil dat de spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel snel duidelijkheid verschaft omtrent het treinongeluk in Wetteren. Ook zal hij de nodige stappen ondernemen om de Bijzondere Commissie Spoorveiligheid samen te roepen.

“Ik wil onder meer weten of er reeds in het verleden een probleem met de wissel was en met welke snelheid de trein reed. Waren alle veiligheidsvoorschriften in orde inzake het transport van die goederen? “, stelt Geerts. Ook wil hij een rapport over de veiligheidsvoorschriften voor de werknemers die achteraf naar het plaats van het ongeluk gestuurd werden.

“Men lanceert vanuit politieke hoek al bepaalde conclusies. Ik denk dat het beter is dat men op basis van een onderzoek een politieke uitspraak doet. Ik vraag dat Infrabel daarmee niet te lang wacht”, luidt het.

Ook de N-VA eist een grondig onderzoek naar het treinongeluk, zo meldde ze in een persbericht. De partij vernam uit goede bron dat “het ongeval zijn oorzaak vindt in de slechte staat van een wissel” waarmee al jaren problemen zouden zijn geweest. (Belga/MI)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content