Treinongeval: sein was niet met noodrem uitgerust

Treinongeluk in Saint-Georges-sur-Meuse © BELGA

Het sein op de plaats van het dodelijke treinongeval was niet voorzien van het veiligheidssysteem TBL1+. Was dat er wel geweest, dan was het ongeval niet gebeurd. Dat schrijven de kranten van Mediahuis.

Na het treinongeval in Buizingen in 2009 werd het hele spoornet uitgerust met het veiligheidssysteem TBL1+. Dat systeem zorgt ervoor dat een trein automatisch remt als de bestuurder een rood sein negeert.

Maar het sein op de plaats van het ongeval zondagavond in Saint-Georges-sur-Meuse was niet uitgerust met het bewuste veiligheidssysteem. Dat blijkt uit documentatie van de spoorwegen en werd bevestigd bij het onderzoek ter plaatse.

De gevolgen zijn zwaar. “Het is heel duidelijk. Als het sein wel uitgerust was, dan was het ongeval niet gebeurd”, zegt een goed geplaatste bron. De passagierstrein is immers 800 meter na het sein gebotst op de goederentrein. Volgens spoorspecialisten is dat ruim voldoende om een trein van het betrokken type tot stilstand te brengen.

Infrabel, dat verantwoordelijk is voor de installatie van de veiligheidssystemen op het spoornet, wil geen uitsluitsel geven over het ontbreken van het noodremsysteem bij het bewuste sein. De infrastructuurbeheerder communiceerde wel meermaals dat 99,9 procent van het treinnet uitgerust is met het veiligheidssysteem TBL1+, maar het betekent niet dat alle seinen voorzien zijn van veiligheidsbakens. (Belga/JH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content