Treinongeval: ‘Aanbesteding noodremsysteem is volgens de regels verlopen’ (Infrabel)

Treinongeluk in Saint-Georges-sur-Meuse © BELGA

Het sein nabij het treinongeval in Saint-Georges-sur-Meuse had wel degelijk uitgerust moeten zijn met het noodremsysteem TBL1+. Dat zei N-VA-Kamerlid Wouter Raskin in de Kamercommissie Infrastructuur. De werken waren aanbesteed, maar niet uitgevoerd, zegt hij. Infrabel benadrukt dat alles volgens de regels is verlopen.

Wouter Raskin
Wouter Raskin© Belga Image

Raskin heeft vragen bij de aanbesteding door Infrabeldochter Tuc-rail. Sinds 2012 zouden alle aanbestedingen in de provincie Luik naar hetzelfde Oost-Vlaamse bedrijf zijn gegaan. ‘Dit dossier stinkt’, zei Raskin, die wil dat het dossier tot op het bot wordt uitgespit.

Onderzoek

Minister van Mobiliteit François Bellot (MR) kon in de commissie niet ingaan op de al dan niet aanwezigheid van het TBL1+-systeem aan de betrokken seinpost. Infrabel kreeg van het parket geen toelating om over elementen uit het onderzoek te communiceren, zei hij.

Over de beschuldigingen van Raskin zei Bellot dat hij nog nooit over die kwestie gehoord had. ‘Heeft dit de goede uitvoering kunnen beïnvloeden? Dat is de vraag’, aldus Bellot.

Toplui

Jef Van den Bergh
Jef Van den Bergh© Belga

Verschillende leden van de commissie willen dat Infrabeltopman Luc Lallemand zo snel mogelijk uitleg komt geven in de commissie. ‘In de nasleep van de ramp in Buizingen is zoveel aandacht gegaan naar veiligheid. Een ernstige uitleg is op zijn plaats’, zei Jef Van den Bergh (CD&V).

De Kamercommissieleden spraken af om de topmannen van de spoorbedrijven – naast Lallemand ook NMBS-topman Jo Cornu dus – uit te nodigen.

Foute informatie

David Geerts
David Geerts© Belga

SP.A-kamerlid David Geerts, die destijds de commissie-Buizingen voorzat, reageerde verbaasd op de verklaringen van Infrabel als zou de uitrol van het TBL1+-noodremsysteem volledig in overeenstemming zijn met de aanbevelingen van de commissie Spoorveiligheid van het parlement. ‘Dit is manifest foute informatie. De aanbeveling 1.2. van de commissie was heel duidelijk: “De volledige installatie en ingebruikneming van TBL1+ moeten onverwijld worden voortgezet (zoals gepland, voor de infrastructuur, voor 87% tegen eind 2012 en volledig tegen eind 2015; en voor het rollend materieel, voor 100% tegen eind 2013)”‘, zegt Geerts.

‘Dit is manifest foute informatie’

De SP.A’er wijst erop dat Infrabel ook altijd de indruk heeft gegeven dat zij het noodremsysteem TBL1+ ook effectief over het hele spoorwegnet hadden geïnstalleerd. Ze deed dit niet alleen in het parlement, maar op haar website staat vandaag nog altijd: ‘Sinds eind 2015 is het hele spoornet ermee uitgerust’.

‘Ik ben dan ook ten zeerste verwonderd dat vandaag moet blijken dat maar liefst meer dan één derde van het spoornet hier niet mee is uitgerust. Als ik nu hoor dat Infrabel beweert dat dit in overeenstemming is met de aanbevelingen van de commissie Spoorveiligheid, dan kan ik enkel concluderen dat Infrabel zich bezondigt aan desinformatie. Ik betreur dat ten zeerste’.

Reactie Infrabel

Infrabel benadrukt in een reactie op de uitspraken van Raskin dat de aanbesteding van de werken aan het sein volgens de regels is verlopen. Volgens de spoornetbeheerder werden de werken ‘conform de wet op een reguliere manier aanbesteed aan de goedkoopste onderneming’ en gaat het om een aanbesteding voor zijn project om het aantal seinhuizen op het Belgische spoor te verminderen van 368 in 2004 tot 10 in 2020. ‘Maar omdat er dan toch al gewerkt wordt aan de vernieuwing van de installaties in het seinhuis, wordt ook meteen het TBL1+-noodremsysteem geïnstalleerd’, zegt woordvoerder Frédéric Petit.



Infrabel stelt wel dat het tijdens de uitvoering van de aanbesteding inderdaad ‘geconfronteerd werd met moeilijkheden’, waardoor het contract beëindigd werd. ‘De werken hadden normaal in september 2015 moeten starten, maar in februari stelden we vast dat dat niet was gebeurd, waarna we een punt hebben gezet achter het contract’, zegt Petit. Hij benadrukt wel dat de werken, zelfs als ze tijdig waren gestart, geen impact zouden hebben gehad op de huidige toestand van de lijn. ‘Pas ten vroegste in 2017 zouden de vruchten van de werken geplukt kunnen zijn’, klinkt het. Door de aanbesteding stop te zetten heeft Infrabel ‘zijn belangen en de correcte voltooiing van het project beschermd’. ‘De aanbesteding werd opnieuw uitgeschreven en is nog lopende’, zegt Petit. ‘Als de procedure op tijd rond is en de werken eind dit jaar kunnen starten, zullen ze ten vroegste eind 2018 afgerond zijn.’ (Belga/KVDA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content