Treinen opnieuw minder stipt

De treinen reden in mei opnieuw minder stipt dan vorig jaar. De overlast die treinreizeigers dagelijks ondervinden van vertragingen en afgeschafte treinen is bovendien veel groter dan de stiptheidscijfers van Infrabel weergeven.

De treinen reden in mei minder stipt dan vorig jaar. Zo blijkt uit het stiptheidsrapport dat werd vrijgegeven door infrastructuurbeheerder Infrabel.

De treinramp in Wetteren, kabeldiefstallen, maar toch vooral pannes en defecten aan het materiaal zijn verantwoordelijk voor die vertragingen.

Afgeschafte treinen

Het stiptheidscijfer in mei daalde naar 86,8 procent, tegen 87,2 procentt in mei vorig jaar. Het aantal afgeschafte treinen bedroeg in mei 5.007, tegenover 1.507 vorig jaar. Dat is het gevolg van de treinramp in Wetteren op 4 mei. De afgeschafte treinen zijn niet opgenomen in het stiptheidscijfer.

Het mindere rapport heeft bovendien niet alleen met de treinramp te maken. Kabeldiefstallen blijven het spoornet parten spelen. Zo zorgde één kabeldiefstal tussen Mechelen en Kontich op 16 mei voor 5.000 minuten vertraging en 115 afgeschafte treinen, zegt een Infrabel-woordvoerder.

Ook aanrijdingen, vertragingen op een buitenlands net of het weer spelen mee. Een blikseminslag op 28 mei in Beuzet zorgde voor 28 afgeschafte treinen en 2.000 minuten vertraging.

Pannes

Al die vertragingen vallen onder de noemer ‘derden’: goed voor 37,7 procent van de vertragingen. Infrabel zelf is goed voor 18,6 procent van de vertragingen. De NMBS is goed voor 35,2 procent van de vertragingen, blijkt uit de cijfers. En dan gaat het toch voornamelijk om pannes en defecten aan het treinmateriaal.

Overlast

In de cijfers zijn niet opgenomen: vertragingen van minder dan 15 minuten, afgeschafte treinen, vertragingen als gevolg van gemiste aansluitingen. ‘Als negen treinen worden afgeschaft en de tiende trein rijdt op tijd, dan heb je een stiptheidsgraad van 100 procent,’ liet NMBS-woordvoerder Bart Crols zich begin dit jaar nog ontvallen.

De dagelijkse overlast die reizigers ondervinden van vertragingen is dus veel groter dan het ’theoretische’ stiptheidscijfer van 86,8 procent doet vermoeden. (Belga/EE)

‘Stiptheid blijft onveranderd op een slecht niveau’

‘In vergelijking met de voorbije jaren voor die maand gaat het om een vrij stabiel cijfer, aldus Jan Vanseveren van TreinTrambus. “Maar het blijft onveranderd op een slecht niveau”.

In 2004, voor de splitsing in verschillende delen van de NMBS, bedroeg de stiptheid 92 procent, herinnert de organisatie er aan.

De reizigersorganisatie vraagt zich af waar de resultaten blijven die twee jaar geleden werden beloofd. “Toen werd door de NMBS en Infrabel een groot actieplan aangekondigd om de stiptheid te verbeteren.

Waar blijven de resultaten? Het plan werpt geen vruchten af”, concludeert de organisatie TreinTramBus, die van de NMBS uitleg wil over de slechte cijfers.

De reizigersorganisatie noemt de treinramp in Wetteren in mei geen excuus voor de mindere stiptheid. Die afgeschafte treinen worden immers niet opgenomen in de stiptheidscijfers.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content