Transport tussen Gentse haven en hinterland vooral via schip en spoor

(Belga) Het transport van goederen tussen de Gentse haven en het hinterland gaat voor 45 pct via binnenschepen en voor 9 pct via het spoor. Over de weg wordt 46 pct van de goederen vervoerd, zo blijkt uit een bevraging van 101 bedrijven in de havengebied, uitgevoerd deze zomer door de Universiteit Antwerpen en het Havenbedrijf Gent.

Het havenbedrijf wil in de toekomst nog meer inzetten op duurzaam vervoer via de binnenvaart en het spoor. “Enerzijds omwille van de hogere duurzaamheid van deze vervoersmogelijkheden”, aldus schepen van Haven Christophe Peeters (Open Vld). “Anderzijds omdat toenemende filevormig op de weg een verschuiving van wegtransport naar binnenvaart en spoor noodzaakt.” Toch ziet Christophe Peeters (Open Vld) een aantal belemmeringen voor het spoorverkeer in de Gentse haven. “Er moet dringend werk gemaakt worden van een liberalisering van het spoorverkeer.” Volgens Peeters moet de vrachtafdeling veel soepeler en flexibeler werken en volgt de infrastructuur de nieuwe ontwikkelingen niet. Tegen 2020 wil het havenbedrijf het vervoer per binnenschip tot 50 pct laten stijgen, het spoorverkeer tot 15 pct en het truckvervoer tot 35 pct laten dalen. De bevraging, die dit jaar voor het eerst werd uitgevoerd, zal jaarlijks worden herhaald om de verschuivingen op te volgen en aan te sturen. De haven van Gent is door haar ligging een multimodale haven. Goederen die per zeeschip binnenkomen, kunnen met binnenschepen, trein, truck of pijpleiding vervoerd worden naar het binnenland. (KAV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content