Trajectcontrolesysteem in Brusselse tunnels

14/12/10 om 15:00 - Bijgewerkt om 15:00

Volgens Brusselnieuws.be zal het systeem vanaf 2012 gebruikt worden voor snelheidscontroles.

Trajectcontrolesysteem in Brusselse tunnels

© Belga

Het Brussels gewest plant vanaf 2012 snelheidscontroles in de tunnels op basis van trajectcontrole.

Bij trajectcontrole wordt de gemiddelde snelheid van de weggebruiker
tussen twee punten gecontroleerd. Zo kan bepaald worden of hij over een langere afstand de snelheidslimiet heeft gerespecteerd of niet.

In Vlaanderen wordt het systeem al een tijd uitgetest op het E17-viaduct in de Gentse deelgemeente Gentbrugge. Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) kondigde onlangs aan dat er binnen afzienbare tijd effectief met het systeem zal worden gestart nadat de federale regering daarover een koninklijk besluit heeft ondertekend.

Volgens Brusselnieuws.be wil ook het Brussels gewest met het systeem starten. Volgens de website zijn al twee tunnels op de kleine ring (de Leopold II- en de Rogiertunnel) uitgerust met een trajectcontrolesysteem.

Aan het begin en het einde van de tunnel hangt een camera om de gemiddelde snelheid in de tunnels te berekenen. Het gaat om een proefproject dat na evaluatie in de lente van volgend jaar mogelijk uitgebreid wordt naar dertien tunnels, aldus Brusselnieuws.be.

Het Brussels gewest wil het systeem in de toekomst effectief gebruiken voor snelheidscontroles in tunnels. Volgens de website wordt daarvoor gemikt op 2012.

Onze partners