Trajectcontrole in Gentbrugge is een feit

© Belga

Op het viaduct van de E17 in Gentbrugge is het eerste Vlaamse trajectcontrolesysteem, dat de gemiddelde snelheid van een voertuig tussen twee punten meet, in gebruik genomen.

Het trajectcontrolesysteem op het viaduct van Gentbrugge, over een afstand van 1,9 kilometer in de richting van Kortrijk, heeft lang op zich laten wachten, maar is nu een feit. De trajectcontrole wordt via de dynamische informatieborden langs de autosnelwegen aangekondigd en de bestaande flitspalen op het viaduct in Gentbrugge richting Kortrijk worden weggehaald.

Ook op de E40
Ook in de omgekeerde richting wordt dit jaar nog gestart met trajectcontrole, aldus Minister van Mobiliteit Hilde Crevits. “Nog in 2012 komt er een trajectcontrolesysteem op de E40 tussen Wetteren en Erpe-Mere in beide rijrichtingen, over een afstand van 7,42 kilometer.”

Mobiliteitsclub VAB is gewonnen voor trajectcontrole. Het aantal ongevallen met zwaargewonden en doden kan met 20 procent dalen in de zones met trajectcontrole, luidt het. Zonder trajectcontrole rijdt 10 tot 20 procent te snel, met trajectcontrole is dat gemiddeld slechts 1,5 pct.

Ook drie op de vier automobilisten staan positief tegenover trajectcontrole, zo blijkt uit een onderzoek van VAB bij meer dan 2.000 automobilisten.

Blokrijden

Volgens VAB is een belangrijk pluspunt van trajectcontrole de sterke afname in de snelheidsverschillen tussen de rijstroken. Er ontstaat een soort blokrijden. Dat homogeniserend effect heeft een positief effect op de verkeersveiligheid omdat automobilisten daardoor weinig reden hebben om van rijstrook te veranderen, en daartoe ook minder kans hebben, aldus de mobiliteitsorganisatie.

De andere trajecten die in de toekomst in aanmerking komen, op basis van de ernst van de ongevallen en de infrastructuur, zijn:

E40 Zwijnaarde-Aalter

R1 Antwerpen-Kennedytunnel

E40 Sterrebeek-Bertem

A12 viaduct Wilrijk ter hoogte van Bevrijdingstunnel/De Vostunnel

E17 Deinze-Gentbrugge

E313 R1 Wommelgem.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content